22151 J 22-1, S 22-3
Postat: 10 mar 2014, 15:17
22151
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 13 1944-08-14 med motor typ TWC3 nr 3404
Godkänt 1944-08-26
Modifierat till S 22-3
Överlämnat till F 3 1946-04-30
Haveri 1946-07-01
Motor: TWC3 nr 3404
Ff fänrik E Goliath (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning i landningen.
Skadornas omfattning: Fpl: Höger landställsben helt av vid undre skarvstycke (omedelbart under torsionslänken). Höger knäckstötta av vid övre infästning samt böjd och deformerad mellan leden och nedre infästning. Fästet för höger bens infästning vid kroppen sönderbrutet. Ett rör brutet samt övriga deformerade vid samma fäste. Fästet för vänster landställsbeninfästning vid kroppen deformerad. Höger vingklaff knäckt och deformerad till 2/3. Mindre skador å höger vingspets. Propellerbladen böjda i spetsarna.
Motor: Vingfilletplåtarna å höger undersida deformerade. Luftintag till oljekylare deformerat och upprivet.
Beräknad kostnad 23.840:- kr
Till CVA 1946-07-20 för reparation.
Påbörjad 1946-08-13. Klar 1947-01-18
Överlämnat till F 18 1947-05-06
Kasserat 1950-09-30. Gångtid 518 tim. Antal flygningar 632 st.
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 13 1944-08-14 med motor typ TWC3 nr 3404
Godkänt 1944-08-26
Modifierat till S 22-3
Överlämnat till F 3 1946-04-30
Haveri 1946-07-01
Motor: TWC3 nr 3404
Ff fänrik E Goliath (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning i landningen.
Skadornas omfattning: Fpl: Höger landställsben helt av vid undre skarvstycke (omedelbart under torsionslänken). Höger knäckstötta av vid övre infästning samt böjd och deformerad mellan leden och nedre infästning. Fästet för höger bens infästning vid kroppen sönderbrutet. Ett rör brutet samt övriga deformerade vid samma fäste. Fästet för vänster landställsbeninfästning vid kroppen deformerad. Höger vingklaff knäckt och deformerad till 2/3. Mindre skador å höger vingspets. Propellerbladen böjda i spetsarna.
Motor: Vingfilletplåtarna å höger undersida deformerade. Luftintag till oljekylare deformerat och upprivet.
Beräknad kostnad 23.840:- kr
Till CVA 1946-07-20 för reparation.
Påbörjad 1946-08-13. Klar 1947-01-18
Överlämnat till F 18 1947-05-06
Kasserat 1950-09-30. Gångtid 518 tim. Antal flygningar 632 st.