22152 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22152 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22152
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Kontrollflygning godkänd 1944-08-17
Stationerat vid FFVS för speciella prov.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Levererat till F 10 1945-05-12
Godkänt 1945-05-26

Haveri 1945-08-17. Märkning 10-röd E
Motor: STWC3 nr 1132
Ff offasp Thelander oskadad
Orsak till haveri: Vänster vinge gick i marken vid landning.
Skador flygplan: Skador å yttre vingspets samt mindre skada å skevroder (vänster)
Beräknad reparationskostnad 200:- kr

Haveri 1946-09-05.
Motor: STWC3 nr 1132
Ff resoffasp E O Bergstedt (GFSU:1) oskadad

Orsak till haveri: Landstället gick ej ut, varför buklandning måste företagas.
Skadornas omfattning: Fpl: Motorplåtar, landställsluckor deformerade. NACA-kåoan spräckt. Vingklaffar och sidoroder deformerade.
Propellerblad bakåtböjda
Beräknad kostnad 10.500:- kr

Till F 9 flottiljverkstad; reparation, motorbyte. Påbörjad 1946-09-05, klar 1946-11-24
F 10 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-12-14, klar 1949-03-30
Kasserat 1951-03-01. Gångtid 522,2 tim. Antal flygningar 641 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"