22154 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22154 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22151
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-08-25 med motor typ TWC3 nr 3246
Godkänt 1944-09-08
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
F 13 flottiljverkstad 1945-04-27; tillsyn och modifieringsarbeten
Från flygverkstad 1945-06-27

Haveri 1945-08-13. Märkning 13-gul E.
Motor: TWC 3 nr 3246
Ff fänrik Bengt Renström oskadad
Orsak till haveri: Den fällbara huven lossnad under flygning.
Skador flygplan: Huv samt höger stabilisatorpanel kass.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr¨

F 13 flottiljverkstad 1945-08-14; haverireparation
Från flygverkstad 1945-08-31
Till CVA 1946-10-15 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3246.
Påbörjad 1946-11-16. Motor typ TWC3 nr 3000 inmonterad.
Klar 1947-01-30.
Överlämnat till F 10 1947-04-01
F 10 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1949-04-20, klar 1949-05-20
F 10 liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-09-16, klar 1949-11-21
Överlämnat till F 3 1951-06-15
Kasserat 1952-05-17.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"