22157 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22157 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22157
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-08-26 med motor typ TWC3 nr 3286
Godkänt 1944-09-01
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA 1946-06-20 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3286.
Påbörjad 1946-06-25. Motor typ STWC3 nr 1392 inmonterad.
Klar 1946-09-24.
Överlämnat till F 18 1947-05-07

Haveri 1947-09-17 vid F 18.
Motor: STWC3 nr 1392
Ff vpl furir Idsetdt (FFSU) oskadad

Orsak till haveri: Under återsamling efter ett anfall mot en b-div (B 17) i trakten av Mariefred inträffade kollision inom j-div mellan fyran i 1 grp och tvåan i 2 grp. Vid kollisionen skadades fpl 22168 så att landstället ej gick att fälla ut. En ”buklandning” genomfördes därför på F 18 depåflygfält. Fpl 22157 landade normalt på samma fält.

Skadornas omfattning: Frontruta samt paneler och skelett å höger vinge skadade.
Beräknad kostnad 1.400;- kr

F 18 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-09-18, klar 1947-12-13
F 18 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-12-14, klar 1948-03-19
F 18 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1949-04-06, klar 1949-05-17
F 18 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-08-02, klar 1949-11-19
Överlämnat till F 3 1950-09-10
Kasserat 1951-12-18. Gångtid total 704 tim, efter LF 96 tim. Antal flygningar 891 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"