22164 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22164 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22164
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-09-11 med motor typ TWC3 nr 3471
Godkänt 1944-09-16

Haveri 1944-09-27. Märkning 13-64
Motor: TWC3 nr 3471
Ff kadett Renström oskadad
Orsak till haveri: På grund av att fel uppstått p ett infällningslås till landningsstället har föraren ej kunnat få ut stället, varför buklandning verkställts.
Skador flygplan: Flygkroppens undersida intryckt. Vingklaffarna skadade.
Skador motor: Motorringen deformerad. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 14.000:- kr

Bild

F 13 flottiljverkstad 1944-09-28; haverireparation
Från verkstad 1945-01-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA för begränsad översyn. Påbörjad 1946-04-11. Motor typ TWC3 nr 3471.
Klar 1946-06-20 (?)
Till CVA för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3471.
Påbörjad 1947-02-06. Motor typ TWC3 nr 3402 inmonterad.
Klar 1947-05-19.
Överlämnat till F 18 1947-07-02
F 18 flottiljverkstad, motorbyte. Påbörjad 1949-01-10, klar 1949-03-19
Kasserat 1950-09-30. Gångtid 526 tim. Antal flygningar 643 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"