22165 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22165 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22165
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-09-22 med motor typ TWC3 nr 3254
Godkänt 1944-09-28

Haveri 1944-10-02 i starten vid F 13. Märkning 13-65
Motor: TWC3 nr 3254
Ff fänrik Danielsson oskadad
Orsak till haveri: Låsning av sidorodret åt vänster (på grund av skada på detsamma) vid starten. Girningstendens kunde ej hävas.
Skador flygplan: Landstället avslaget, sporren lossbruten, kroppens undersida skadad.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 39.000:- kr

F 13 verkstad 1944-10-03
Till FFVS 1944-10-25. haverireparation
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA 1947-02-05 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1342.
Påbörjad 1947-02-26. Motor typ TWC3 nr 3246 inmonterad
Klar 1947-06-03.
Överlämnat till F 18 1947-07-02
Kasserat 1950-09-30. Gångtid 547 tim. Antal flygningar 697 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"