22167 J 22-1
Postat: 11 mar 2014, 10:37
22167
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 13 1944-09-15 med motor typ TWC3 nr 3512
Godkänt 1944-09-22
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1945-04-09 vid Ripa. Märkning 13-67.
Motor: TWC 3 nr 3512
ff kadett Östberg oskadad
Orsak till haveri: Manöverfel av ff vid landningen.
Skador flygplan: Höger yttervinge, sidoroder, samtliga landställsluckor, undre kroppspanel kass. Landställs- och sporrfästen, skevrodren m.m. skadade.
Skador motor: Undre cylindrarna skadade, 3 st propellerblad kass.
Beräknad reparationskostnad 45.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVA 1945-04-16; reparation, gångtid 67 tim, med motor typ TWC3 nr 3512, gångtid 73 tim
Klar 1945-11-24
Haveri 1946-05-29. Märkning 13-röd O
Motor: TWC3 nr 3412
ff offasp Ragnar Astell oskadad
Orsak till haveri: Påkördes bakifrån av fpl 22246.
Skadornas omfattning: Stabilisator, fena, sidoroder och höger höjdroder skadade
Beräknad kostnad 10.000:- kr
F 13 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1946-05-29, klar 1946-06-21
F 13 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1946-07-16 (?), klar 1946-08-15
Till förråd F 15 1947-05-14
Överlämnat till F 18 1947-07-02
Till F 10 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1948-09-29, klar 1949-01-25
Nödlandning 1949-12-08. Märkning 18-gul G.
Nödlandning på Avan, Gävle pga tilltagande skymning, dåligt väder och risk för bränslebrist.
Ff korpral Arne Kofoed oskadad
Fpl flögs från Avan 1949-12-09 till F 16. Tankad endast med kroppstank. Ff fänrik Hård.
Haveri 1950-01-19 vid rundslagning på F 18.
Kasserat 1950-02-13. Gångtid 480 tim. Antal flygningar 592 st.
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 13 1944-09-15 med motor typ TWC3 nr 3512
Godkänt 1944-09-22
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1945-04-09 vid Ripa. Märkning 13-67.
Motor: TWC 3 nr 3512
ff kadett Östberg oskadad
Orsak till haveri: Manöverfel av ff vid landningen.
Skador flygplan: Höger yttervinge, sidoroder, samtliga landställsluckor, undre kroppspanel kass. Landställs- och sporrfästen, skevrodren m.m. skadade.
Skador motor: Undre cylindrarna skadade, 3 st propellerblad kass.
Beräknad reparationskostnad 45.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVA 1945-04-16; reparation, gångtid 67 tim, med motor typ TWC3 nr 3512, gångtid 73 tim
Klar 1945-11-24
Haveri 1946-05-29. Märkning 13-röd O
Motor: TWC3 nr 3412
ff offasp Ragnar Astell oskadad
Orsak till haveri: Påkördes bakifrån av fpl 22246.
Skadornas omfattning: Stabilisator, fena, sidoroder och höger höjdroder skadade
Beräknad kostnad 10.000:- kr
F 13 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1946-05-29, klar 1946-06-21
F 13 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1946-07-16 (?), klar 1946-08-15
Till förråd F 15 1947-05-14
Överlämnat till F 18 1947-07-02
Till F 10 flottiljverkstad, liten översyn. Påbörjad 1948-09-29, klar 1949-01-25
Nödlandning 1949-12-08. Märkning 18-gul G.
Nödlandning på Avan, Gävle pga tilltagande skymning, dåligt väder och risk för bränslebrist.
Ff korpral Arne Kofoed oskadad
Fpl flögs från Avan 1949-12-09 till F 16. Tankad endast med kroppstank. Ff fänrik Hård.
Haveri 1950-01-19 vid rundslagning på F 18.
Kasserat 1950-02-13. Gångtid 480 tim. Antal flygningar 592 st.