22171 J 22-1
Postat: 11 mar 2014, 12:08
22171
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-10-04
Godkänt 1944-10-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1946-02-15. Märkning 9-blå G
Ff fänrik Nils Palmgren oskadad
Orsak till haveri: Fpl rullat utanför fältgränsen.
Haveriet förorsakats av felbedömning beroende på dis i luften, svag vind och oljestänk på vindrutan i förening med halka på marken, vilken omöjliggjort inbromsning av fpl.
Skadornas omfattning: Diverse skador å landställ, vinge, kroppspanel samt vänster höjdroder. Propeller deformerad
Beräknad kostnad 8.600:- kr
Haveri 1946-05-20. Märkning 9-gul K
Överlämnat till F 8 1946-10-12
Haveri 1947-07-09 vid landning bana 22, F 18. Märkning 8-gul H
Motor: TWC3 nr 3907
Ff B A O Lundkvist (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skadornas omfattning: Höger landställsben demolerat. Fäste i kropp för höger landställsben lossslitet. Sprygel 0 upptryckt. Samtliga landställsluckor intryckta. Propellerbladen krökta.
Beräknad kostnad 25.500:- kr
Till CVA 1947-10-28 för reparation.
Påbörjad 1947-11-03. Motor typ TWC3 nr 3474 inmonterad.
Klar 1948-04-03.
Överlämnat till F 3 1949-05-23
Totalhaveri 1949-08-17. Märkning 3-röd H
Kasserat 1949-09-24
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-10-04
Godkänt 1944-10-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1946-02-15. Märkning 9-blå G
Ff fänrik Nils Palmgren oskadad
Orsak till haveri: Fpl rullat utanför fältgränsen.
Haveriet förorsakats av felbedömning beroende på dis i luften, svag vind och oljestänk på vindrutan i förening med halka på marken, vilken omöjliggjort inbromsning av fpl.
Skadornas omfattning: Diverse skador å landställ, vinge, kroppspanel samt vänster höjdroder. Propeller deformerad
Beräknad kostnad 8.600:- kr
Haveri 1946-05-20. Märkning 9-gul K
Överlämnat till F 8 1946-10-12
Haveri 1947-07-09 vid landning bana 22, F 18. Märkning 8-gul H
Motor: TWC3 nr 3907
Ff B A O Lundkvist (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skadornas omfattning: Höger landställsben demolerat. Fäste i kropp för höger landställsben lossslitet. Sprygel 0 upptryckt. Samtliga landställsluckor intryckta. Propellerbladen krökta.
Beräknad kostnad 25.500:- kr
Till CVA 1947-10-28 för reparation.
Påbörjad 1947-11-03. Motor typ TWC3 nr 3474 inmonterad.
Klar 1948-04-03.
Överlämnat till F 3 1949-05-23
Totalhaveri 1949-08-17. Märkning 3-röd H
Kasserat 1949-09-24