22172 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22172 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22172
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-10-04
Godkänt 1944-10-12
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Nödlandning 1945-06-20. Märkning 9-blå H
Motor: TWC3 nr 3474
Ff kadett Söderling oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Skador flygplan: Skador å propeller och landställsluckor.

Till CVA för begränsad översyn. Påbörjad 1946-08-26.
Klar 1946-10-09.
Överlämnat till F 8 1946-10-16
Märkning 8-gul P
Till CVA 1946-12-14 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3474.
Påbörjad 1947-01-02. Motor typ TWC3 nr 3249 inmonterad.
Klar 1947-03-22.
Överlämnat till F 3 1949-04-29
Till F 10 flottiljverkstad; översyn. Påbörjad 1950-02-24, klar 1950-06-20 (RFB Flygplankort)
Kasserat 1952-04-07. Gångtid total 621tim, efter LF 146tim. Antal flygningar 686 st. Motor typ TWC3 nr 3504, gångtid total 548 tim, efter SM 298 tim.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"