22176 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22176 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22176
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-10-07
Godkänt 1944-10-12
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-04-04. Märkning 9-28
Motor: STWC3 nr 2016
Mek furir Y H Olsson oskadad
Orsak till haveri: Kollision med bensinfat vid körning å marken.
Skador flygplan: Samtliga propellerblad kass.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-05-11. Märkning 9-gul T
Motor: TWC3 nr 2016
Ff löjtnant Wahlén oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under flygning
Skador flygplan: Skador å kropp och stabilisator. Huven förlorad.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr

Haveri 1945-12-05. Märkning 9-gul T
Motor: TWC3 nr 2016
Ff kadett Lönnquist oskadad
Orsak till haveri: Häftig inbromsning.
Skador motor: Propellerbladen böjda.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Haveri 1946-06-04. Märkning 9-gul T
Motor: STWC 3 nr 1405
Ff fänrik J Alm oskadad

Orsak till haveri: Huven lossnat under flygning. Anledning till haveriet har ej kunnat fastställas.
Skadornas omfattning: Huven förlorad, skador på fena och stabilisator
Beräknad kostnad 1.600:- kr

Överlämnat till F 8 1946
Märkning 8-gul S
Till CVA 1946-09-26 för liten översyn.
Påbörjad 1946-09-27. Klar 1947-01-02.
Överlämnat till F 18 1950-06-28
Kasserat 1950-09-30. Gångtid 598 tim. Antal flygningar 619 st

Återgå till "J 22, FFVS J 22"