22182 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22182 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22182
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-10-25
Godkänt 1944-10-30
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-26

Haveri 1945-05-16. Märkning 10-röd F
Motor: TWC3 nr 3018
Ff offasp Roupé oskadad
Orsak till haveri: Buklandat p g a landställsfel
Skador flygplan: Centrala infällningsmekanismen skadad. Nosring och landställsluckor deformerade. Främre kölstommen och O-sprygel intryckta
Skador motor: Oljesumpen obetydligt intryckt. Propellerbladen böjda.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

F 10 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-03-12, klar 1948-05-20

Haveri 1948-11-05 vid F 10. Märkning 10-röd F
Ff fänrik Bo P H Hagelborg (FFSU) oskadad.
Vid landning vid F 10 flygfält efter förbandsflygning har fpl rullat av anbefalld landningsbana och rullat över en icke färdigställd förbindelsebana, varvid fpl havererade.

F 10 flottiljverkstad; reparation, påbörjad 1948-11-06, klar 1948-12-10
F 10 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad 1950-10-03, klar 1951-01-24
Överlämnat till F 3 1951-01-24
Kasserat 1952-04-07. Gångtid total 759 tim, efter LF 125 tim. Antal flygningar 794 st. Motor typ TWC3 nr 3000, gångtid total 788 tim, efter SM 212 tim.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"