Sida 1 av 1

22183 J 22-1

Postat: 11 mar 2014, 19:54
av Leif Fredin
22183
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-10-24
Godkänt1944-10-30
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-26

Haveri 1945-08-18. Märkning 10-röd H
Motor: TWC3 nr 3516
Ff fänrik Berghult oskadad
Orsak till haveri: Kollision med bogserwire.
Skador flygplan: Skador å höger vinges ytterpanel samt mindre skador å vingspets och skevningsroder.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

Totalhaveri 1948-03-31 vid Hovs hallar. Märkning 10-röd H.

Kasserat 1948-05-14. Gångtid 411:30 tim. Antal flygningar 412 st. Med motor typ STWC3 nr 1308

Re: 22183 J 22-1

Postat: 30 apr 2018, 21:32
av Bengt Ekbladh
22183 J 22-1
....
Totalhaveri 1948-03-31 vid Hovs hallar. Märkning 10-röd H.
...
Totalhaveri 480331 Hovs hallar. Övning i kurvstrid på 2.000-2.500 m höjd. Efter 4-5 anfall har huven blåst av utan att ff märkt det. Ff - som haft glasögonen uppskjutna i pannan - upplevde synfördunkling, antagligen pga det plötsligt uppkommande luftdraget och möjligen av uppvirvlande sand ur fpl förarrum. När synen återvänt, låg fpl i 40 graders dykning och ff hörde ett kraftigt dån. Ff drog i nödutlösningen för huven, drog ut låssprinten och lämnade fpl på 1.000 m höjd. På 800 m höjd och med huvudet nedåt drog ff i faskutlösningen. Ff (kd vpl sg Harry G Nannesson) (GFSU:2) slog ned i vattnet och släpades efter fask till havs, innan han lyckades frigöra sig. Ff försökte blåsa upp flytvästen, eftersom denna uppvisade läckage och inte bar tillräckligt. Ff bärgades av en MTB ur KF. (SHK)

Plats sägs V. Båstad...= Hovs Hallar.
Kra säger:: kurvstrid, black out, ff hoppar.
22183 hade då 113 ggt.
(Leif säger--Gångtid 411:30 tim)