Sida 1 av 1

22188 J 22-1

Postat: 11 mar 2014, 19:59
av Leif Fredin
22188
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-10-31
Godkänt 1944-11-09
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-26

Haveri 1945-09-11.
Motor: TWC3 nr 3641
Ff aspirant Larsson oskadad
Orsak till haveri: Sporrhjulet gick ej ut vid landning.

F 10 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad 1947-04-21, klar 1947-07-23

Totalhaveri 1950-02-27 vid F 4, Frösön.

Kasserat 1950-05-16. Gångtid 572,9 tim. Antal flygningar 622 st.

Re: 22188 J 22-1

Postat: 30 apr 2018, 21:14
av Bengt Ekbladh
22188 J 22-1
....
Totalhaveri 1950-02-27 vid F 4, Frösön.
....
Totalhaveri 500227 F 4, Frösön. Vid landning i rote under utbildning på snöröjd bana gjorde rotech en trepunktslandning och ff (rotetvåa) en hjullandning. Banan sluttar mycket kraftigt mot banändan med en höjdskillnad på 7 m. Vid sättningen fick ff en studs och tänkte dra på och gå om för ett nytt landningsförsök. Med hänsyn till det nära avståndet till rotech fpl bedömde ff, att han då skulle kollidera med framförvarande fpl, varför han genomförde sättningen 100 m N om den korsande landsvägen. Trots bromsning kunde ff inte förhindra att fpl rullade utanför den snöröjda banänden. Rotech fpl passerades på ett avstånd av 3-4 m. Efter kollisionen med snövallen utanför bankanten kapotterade fpl i det 75 cm djupa snötäcket. Ff (krp) (GFSU:2) undkom oskadad. (SHK)
Bild i J 22 boken (sid 107)säger::
""Vid hjullandning på F4 1950-02-27 kapoterade 22188 och skadades så svårt att det fick kasseras.
Bild visar hur vraket dras bort med hjälp av häst.