22194 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22194 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22194
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-11-28
Godkänt 1944-12-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-05

Haveri 1945-04-25. Märkning 10-blå D
Motor: STWC3 nr 1322
Ff kadett Brise oskadad
Orsak till haveri: Landställsfel
Skador flygplan: Stora skador å hylsa det. 22-3583 och axel det. 22-3550 i växellåda ingående i manöverorgan för landställ
Beräknad reparationskostnad 100:- kr

F 10 flottiljverkstad 1947-05-08; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-05-14, klar 1947-09-02

Totalhaveri 1949-05-16 vid Torekov, 7 km nordväst Hovs kyrka. Märkning 10-blå D.
Ff furir Kjell Ragnar Gudmund Ahlberg (FFSU) oskadad
Under flygning på c:a 3000 m höjd uppstod oljeläcka. Senare utbröt eld, varefter ff beslöt sig för att hoppa. Fpl tog i vatten c:a 7 km nordväst Hovs kyrka. Ff fördes av vinden längre ut, upptäcktes av rotekamraten. Fiskebåt kallades till platsen av divch. Ff räddades efter 1 tim 10 min i vattnet.

Kasserat 1949-09-24. Gångtid totalt 477,5 tim, efter LF 179,8 tim. Antal flygningar 466 flygningar st. Motor typ STWC3 nr 1396 gångtid totalt 246,7 tim.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"