22195 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22195 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22195
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-11-16
Godkänt 1944-11-21
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-05

Haveri 1945-05-14. Märkning 10-blå S
Motor: TWC3 nr 3473
Ff vpl Smith oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger vingspets, höger skevningsroder skadats.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Haveri 1945-06-20
Motor: TWC3 nr 3473
Ff flygingenjör Åkerlind oskadad
Orsak till haveri: Bromsarna skurit
Skador flygplan: Bromslamellerna söndrade. Stållamellerna söndrade.
Beräknad reparationskostnad 65:- kr

Haveri 1946-07-03
Motor: TWC3 nr 3473
Ff löjtnant R A Sjöberg (FFSU) oskadad

Orsak till haveri: Ground loop vid utrullning efter landning.
Skadornas omfattning: Yttervinge kass. V-stötta bockad. Veckbildning i fjäderbensinfästning.
Beräknad kostnad 800:- kr

Till CVA 1946-07-10 för haverireparation, begränsad översyn.
Påbörjad 1946-07-23.
Klar 1946-10-01.
F 10 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad 1948-07-14, klar 1948-10-25
Överlämnat till F 3 1949
Kasserat 1952-05-17 med motor typ TWC3 nr 3018.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"