22202 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22202 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22202
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-12-15 med motor typ TWC3 nr 3517
Godkänt 1944-12-23
Märkning 13-2
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-02-02

F 13 flottiljverkstad 1945-02-03; haverireparation
Från verkstad 1945-02-16
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-03-08

Till F 13 flottiljverkstad 1945-03-09; haverireparation

Haveri 1945-07-12. Märkning 13-blå L
Motor: TWC3 nr 3517
Orsak till haveri: Vid utdragning av en avbruten pinnbult har vevhuset skadats.
Skador motor: Skada i bakre vevhuslock
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

F 13 flottiljverkstad 1945-07-13; motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1380 inmonterad
Från flygverkstad 1945-07-30

Haveri 1945-08-03. Märkning 13-blå L
Motor: STWC3 nr 1380
ff vpl Hermansson oskadad
Orsak till haveri: Efter normal landning hade ff frikopplat sporren något för tidigt med ground loop som följd.
Skador flygplan: Höger och vänster vingspets, båda skevningsrodren m.m. skadade.
Beräknad reparationskostnad 750:- kr

Totalhaveri 1945-09-19 vid Vira bruk, Kolmården. Kollision i luften med 22248. Märkning 13-blå L
Motor: STWC3 nr 1380
Ff kadett A. Sjöberg skadad, räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1945-09-29. Gångtid 78 tim. Antal flygningar 141 st. Motor typ STWC3 nr 1380, gångtid 20 tim.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"