Sida 1 av 1

22205 J 22-1

Postat: 12 mar 2014, 10:47
av Leif Fredin
22205
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-12-15 med motor typ TWC3 nr 3000
Godkänt 1944-12-23
Märkning 13-5
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA för liten översyn. Motor typ TWC3 nr 3895.
Påbörjad 1946-11-02. Klar 1947-01-25.
Överlämnat till F 5 1947-05-12 som lån
Överlämnat till F 18 1947-10-28

Totalhaveri 1947-11-05 vid Munkabo, Stenstad på Söderåsen. Märkning 18-blå B
Ff Sergeant Sven-Erik Möller (AFT) omkom.

Kasserat 1948-03-09. Gångtid 350 tim. Motor typ TWC3 nr 3895

Re: 22205 J 22-1

Postat: 30 apr 2018, 20:56
av Bengt Ekbladh
22205 J 22-1
....
Totalhaveri 1947-11-05 vid Munkabo, Stenstad på Söderåsen. Märkning 18-blå B
Ff Sergeant Sven-Erik Möller (AFT) omkom.
...
Totalhaveri 471105 Munkabo, Stenstad på Söderåsen. Under övningsflygning i rote skulle ff (rotetvåa) öva luftstrid mot annat fpl. Omedelbart efter urgång ur trafikvarvet har fpl i brant dykvinkel slagit i marken och totalt söndrats. Vid nedslaget har brand utbrutit och varit så omfattande och temperaturen så hög, att största delen av lättmetallen i fpl och motor har smält. Ff (sg Sven-Erik Möller) (AFT) omkom omedelbart vid nedslaget. Orsak: Ff har - i stället för att som anbefallts, verkställa stigningen i molngluggar - under stigning kommit in i moln och där inte kunnat hålla fpl i normalt läge, ev pga ff ringa flygtid (3 tim 25 min) på fpltypen samt att fpltypen var svårflugen på instrument. Vid tillfället rådde flar, varför flygning endast fick ske i fältets omedelbara närhet. (SHK)
22205 var vid tillfället utlånat till F5...Dock märkt F13-rS....Plats sägs:: Klåveröd...>(Söderåsen)
I Kra hittar jag att det var hos F5 som man hittar haveriet 471105....dock inom parentes..(utlånat plan) och det står Thav ?

Re: 22205 J 22-1

Postat: 19 okt 2019, 15:18
av Stig Jarlevik
Intressant frågeställning egentligen

Hann man märka om flygplanet till F18-blå B eller var det fortfarande märkt med sin gamla F13 kod?
Leif har uppenbarligen funnit belägg för att maskinen åtminstone tilldelades koden blå B, men blev den ommärkt?

Hälsningar
Stisse