22206 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22206 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22206
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 13 1944-12-22 med motor typ TWC3 nr 3693
Godkänt 1945-01-04
Märkning 13-6

Haveri 1945-01-16. Märkning 13-6.
Motor: TWC3 nr 3639
Ff vpl Bylund oskadad
Orsak till haveri: Den fällbara huven borttappad under flygning.
Skador flygplan: Huven kassabel; smärre skador på flygkropp, fena och stabilisator.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr

F 13 flottiljverkstad 1945-01-17; haverireparation
Från verkstad 1945-02-09
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-07-16. Märkning 13-blå P.
Motor: TWC3 nr 3639
Ff vpl Wallman oskadad
Orsak till haveri: Höger landställsben vek sig vid utrullning efter landning.
Skador flygplan: Höger knäckstötta bruten. Eventuellt skador å kroppskonstruktionen. Höger vinge mindre skadad m.m.
Beräknad reparationskostnad 6.500:- kr

F 13 flottiljverkstad 1945-07-14; haverireparation
Från flygverkstad 1945-10-
Till CVA 1947-02-11 för liten översyn.
Påbörjad 1947-03-05. Klar 1947-06-05.
Överlämnat till F 18 1947-07-02
F 18 flottiljverkstad, motorbyte. Påbörjad 1949-03-07, klar 1949-04-02
Överlämnat till F 3 1949
Kasserat 1951-01-12. Gångtid 528 tim. Antal flygningar 689 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"