22218 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22218 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22218
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1945-01-15
Godkänt 1945-01-25
Märkning 16-37
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Nödlandning 1945-04-05 vid F 12 under förflyttning F 16 – F 10.
Motor: STWC3 nr 1308
ff kadett Aggring oskadad
Orsak till nödlandning: Förmodad hög koloxidhalt under flygning.

Överlämnat till F 10 1945-04-05

Haveri 1945-06-27. Märkning 10-blå F
Motor: STWC3 nr 1262
Ff vpl Drake oskadad
Orsak till haveri: Huven bortblåst

Haveri 1945-07-19. Märkning 10-blå F
Motor: STWC3 nr 1282
ff fänrik Wannerfeldt oskadad
Orsak till haveri: Skada å sidoroder vid start eller under utkörning till start.
Skador flygplan: Sidorodret skadat.
Beräknad reparationskostnad 400:- kr

Haveri 1946-05-23, Märkning 10-blå F

Till CVA 1947-12-13 för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1282.
Påbörjad 1947-12-16. Motor typ STWC3 nr 1329 inmonterad.
Klar 1948-02-19.
F 10 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-06-03, klar 1950-09-06
Överlämnat till F 3 1950-09-09
Kasserat 1952-05-17 med motor typ STWC3 nr 1353.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"