22220 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22220 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22220
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1945-01-16
Godkänt 1945-01-25
Märkning 16-39
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-05

Haveri 1945-05-28 Märkning 10-blå J
Motor: STWC3 nr 1294
Ff vpl Starkman oskadad
Orsak till haveri: Fpl vek sig i landningen
Skador flygplan: Mindre skador på vänster vingnock
Beräknad reparationskostnad 25:- kr

Haveri 1946-05-28
Motor: STWC3 nr 1050
ff offasp vpl furir E H J Rebeling (GFSU:2) oskadad

Orsak till haveri: Sporrhjulspunktering.
Skadornas omfattning: Skador å skevningsroder och vingspets.
Beräknad kostnad 600:- kr

F 10 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-01-21, klar 1948-04-14

Haveri 1949-05-31. Märkning 10-blå J

Kasserat 1951-03-01. Gångtid 566,2 tim. Antal flygningar 590 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"