22263 J 22-2

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22263 J 22-2

Inlägg av Leif Fredin »

22263
J 22-2
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

(Levererat till F 10 1945-04-18)
Till F 8 1945-04-18 som lån
Godkänt 1945-04-26
Märkning 8-röd H

Haveri 1946-05-22
Motor: STWC3 nr 1326
Ff vpl korpral Rohdin (GFSU:2) oskadad

Orsak till haveri: Fpl landat för nära framförvarande fpl och kommit in i dettas propellerström.
Skadornas omfattning: Fpl: Nacakåpa kass, landningsställ skadat (vänster ben samt dess kroppsinfästning söndersliten), sprygel nr 0 i vinge upptryckt, sporrinst söndersliten, vänster vingspets upptryckt
Motor: Vipphus å nedre cylindrar avslagna. Propellerbladen avslagna (kass.)
Beräknad kostnad 65.000:- kr

Till CVA 1946-06-06 för reparation.
Påbörjad 1946-07-13. Klar 1946-12-23.

Haveri 1947-03-20
Motor: STWC3 nr 1326
Ff löjtnant S Lampell oskadad

Orsak till haveri: Kollision mellan fpl 22263 och 22268 under utkörning till start.
Skadornas omfattning: Mindre skador på vänster vingpanel nr I och II. 2 propellerbladspetsar deformerade

Till CVA för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-01, klar 1947-08-15
Till F 10 flottiljverkstad för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-11-29, klar 1950-02-28
Överlämnat till F 3 1950-04-04

Haveri 1950-09-13. Buklandning vid F 10. Märkning 3-blå N
Omfattande skador.

Kasserat 1950-10-16. Gångtid 506 tim. Antal flygningar 520 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"