22275 J 22-2

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22275 J 22-2

Inlägg av Leif Fredin »

22275
J 22-2
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

(Levererat till F 13 1945-05-14)
Till F 8 1945-05-14
Godkänt 1945-05-26
Märkning 8-röd L

Haveri 1946-01-16
Motor: STWC3 nr 1358
Ff förvaltare H Friberg oskadad

Orsak till haveri: Fpl landat med indraget landställ, sannolikt beroende på att föraren ej fört ned utlösarspaken ordentligt mot nedre stoppläget med påföljd att landställsmotorn icke inkopplats.
Skadornas omfattning: Kölstomme: sprygel nr 0 upptryckt. Luckor och plåtar under kropp deformerade. Samtliga propellerblad krökta.
Beräknad kostnad 22.000:-

Till CVA 1946-02-25 för reparation.
Påbörjad 1946-03-04.
Klar 1946-06-28.

Haveri 1946-08-26
Motor: STWC3 nr 1358
Ff vpl korpral Rohdin (GFSU:2) oskadad

Orsak till haveri: Kollision med trädtoppar under anbefalld flygövning på låg höjd.
Skadornas omfattning: Vingpanel I och II på höger sida kass. Diverse skador på nosspryglar
Beräknad kostnad 1.600:- kr

Haveri 1947-06-11
Motor: STWC3 nr 1358
Ff offasp vpl korpral S H Tullberg (GFSU:1) oskadad

Orsak till haveri: Genomsjunkning från c:a 5 m höjd vid landning.
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster landställsben avslaget, knäck- och V-stöttor kass, mittre landställsluckorna demolerade, höger vinges yttre del avbruten.
Motor: Undre cylindrarna befaras vara skadade. Samtliga propellerblad krökta
Beräknad kostnad 37.000:- kr

Till CVA 1947-09-18 för reparation.
Påbörjad 1947-10-03. Motor typ TWC3 nr 3511 inmonterad.
Klar 1948-05-12.

Totalhaveri 1949-03-15 vid Drängsjön, 6 km norr Österskär (Åkersberga). Kollision med J 22 nr 22256. Märkning 8-blå U
Fflöjtnant Karl-Sigfrid D. von Segebaden omkom. (misslyckat fallskärmshopp)..

Kasserat 1949-08-10. Gångtid 219 tim. Antal flygningar 251 st. Med motor typ TWC3 nr 3511

Återgå till "J 22, FFVS J 22"