2513
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 726
Kontrollfluget 1940-11-30
Avsänt från Turin 1940-12-20
Godkänt 1941-01-24
Till CVM för uppmontering. Påbörjad 1941-01-07.
Levererat till F 9 1941-02-03. Motor typ Fiat A 74 nr 1057
Förråd 1941-12-09. Motor typ Fiat A 74 nr 1472
Formation 1942-01-15
Haveri 1942-03-17 vid Boden. Märkning 9-4
Motor: Fiat A 74 nr 1472
Ff resoffaspirant Sjöberg oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Stukat landningsställsben.
Haveri 1943-02-25 vid F 9, Säve. Märkning 9-2 Tillhörde 1/F 9
Total gångtid: 118.10 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1220
Total gångtid: 8.20 tim
Flygförare vpl furir Knut Ros oskadad
Orsak till haveri: Kollision under inkörning till parkeringsplatsen efter landning.
Skador flygplan: Höger övervinge, höger undervinge, propeller, luftintag till oljekylare samt plåtbeklädnaden för höger undervinges vingrot skadade.
Skador motor: Inga.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Se anmälan fr. stnavdch, bilaga 1.
Bilaga 1.
Stnavdch med
anmälan
Till Chefen för 1. div F 9.
Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 2/2513, med motor 1220, denna dag under inkörning till parkeringsplatsen efter landning, kolliderat med fpl 43/2558, med motor 1202, ur 3 div, vilket fpl var parkerat å 3. div parkeringsplats å startbana 1.
Följande skador uppstodo å flygplanen:
2/2513; Höger övervinge, undervinge och luftintag till oljekylare samt propellern skadade.
43/2558: Vänster övervinge och undervinge totalhavererade.
Förare: Vpl ff Ros.
Gångtid å fpl 2/2513 118 t 10 m
Gångtid å motor 1220 8 t 20 m
Gångtid å fpl 43/2558 226 t 45 m
Gångtid å motor 1202 6 t 45 m
Säve den 25 febr. 1943.
S. Edstam
Vpl ff, furir Ros anförde i huvudsak följande:
Han hade 25/2 omkr kl 11 landat efter c:a 1 timmes gruppflygning. När han körde ut till start såg han att såväl 1., 2. som 3. div fpl stor uppställda längs bana 1. När han körde in för att parkera på 1. div uppställningsplats hade han sin uppmärksamhet riktad åt vänster. Att det yttersta fpl i 3 div skulle stå så långt ut tänkte han ej på utan körde rakt in i detsamma. Han hade på banan kört i svängar, som brukligt är, och därvid iakttagit som han trodde det yttersta fpl i 3. div. Det visade sig dock att detta var fel, ity att det fpl han iakttagit var det yttersta i 2. div, därav kollisionen (se bilaga 2).
Han har intet att säga till sitt försvar.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Helt och hållet slarv, slöhet och vårdslöshet från förarens sida.
Säve den 25/2 1943
G. Swanlund
Förhörsledare
Svante Nordquist
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Säve den 8/3 1943
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg
Haveri 1943-07-14 vid F 9 Säve. Märkning 9-2
Total gångtid: 195.05 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1220
Total gångtid: 84.45 tim
Flygförare aspirant 607-17-41 Per Olof Larsson oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge samt höjdroderhalva skadade.
Skador motor: Inga.
Skador besättning: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
”Ground loop” under inkörning efter landning. Se bil 1.
Bilaga 1.
Stnavdch med
anmälan.
Till Chefen för 1.div, F 9.
Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 2/2513 med motor 1220 denna dag under inkörning efter landning gjort ground loop. Härvid uppstod skador å höger över- och undervinge samt höjdroder.
Förare: Asp Larsson
1.fplmek: Vk 148 Sundell
Fpl gångtid: 195 t 05 m
Motorns gångtid: 84 t 45 m.
Säve den 14 juli 1943
S Edstam
Stnavdch.
Asp Larsson anförde i huvudsak följande:
Efter utrullningen svängde han vänster och kom in på bana 22, där han körde i sidvind mot parkeringslinjen. Vinden var stark och farten bedömdes av L vara normal. Genom den starka sidvinden ville fpl svänga upp åt vänster, varför L under sista delen av inkörningen c:a 50-60 mm succesivt drog på gas och ansatte höger sidoroder och broms. Härvid ökade farten så att fpl ej längre kunde hållas i sidvinden utan en ”ground loop” blev följden. Skiss över fpl väg bifogas.
Asp Hjelte anförde i huvudsak följande:
H såg körningen på banan. Han uppfattade farten såsom normal, men vid den starka vinden borde farten varit lägre. Fpl sicksackade på banan och vid ett tillfälle svängde fpl runt nästan ett halvt varv. H hörde skriket från bromsarna och ett kraftigt motorpådrag, varefter motorn åter drogs av.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
För hög fart och kraftig sido-medvind. Vindstyrkan uppmätt till 17 m/sek en halv timma före haveriet.
Säve den 19/7 1943
O Ahlström
Förhörsledare
G Blomberg
Protokollförare
Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Säve den 28/7 1943
Nils Adlercreutz
Depå-chef
Kasserat 1945-03-14
2513 J 11
I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st
Antal i Flygvapnet: 72 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
2513 J 11
Inlägg av Leif Fredin »
Senast redigerad av Leif Fredin den 13 sep 2016, 11:34, redigerad totalt 3 gånger.
Re: 2513 J 11
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Leif skrev::
>>J 11 2513
Haveri 1943-07-14 vid F 9 Säve. Märkning 9-2 Motor: Fiat A 74M nr 1220
Ff aspirant Per Olof Larsson oskadad Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge samt höjdroderhalva skadade.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr
Kasserat 1945-03-14[/u>>
Det är alltså nästan 2 år mellan haveriet 1943-07-14 vid F 9 och kassering!
Flög 2513 någonsin efter ev.? Reparation, eller blev det att bistå med reservdelar frågas.
Jag har inga data senare om henne....Help alltså!
>>J 11 2513
Haveri 1943-07-14 vid F 9 Säve. Märkning 9-2 Motor: Fiat A 74M nr 1220
Ff aspirant Per Olof Larsson oskadad Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge samt höjdroderhalva skadade.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr
Kasserat 1945-03-14[/u>>
Det är alltså nästan 2 år mellan haveriet 1943-07-14 vid F 9 och kassering!
Flög 2513 någonsin efter ev.? Reparation, eller blev det att bistå med reservdelar frågas.
Jag har inga data senare om henne....Help alltså!
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 06 aug 2013, 16:33
Re: 2513 J 11
Inlägg av Rainer Nyberg »
2513 råkade ut för ännu ett tillbud 1944-03-17 då det påkördes av Hawker Hart, B 4A, 710 på vinterflygfältet Ånn (Jämtland).
2513 reparerades åter.
2513 reparerades åter.
Återgå till "J 11, Fiat C.R.42"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier