Sverige först med mobil flygplats
Postat: 18 dec 2008, 23:26
Svensk Flyghistorisk Förening - www.flyghistoria.org
https://forum3.flyghistoria.org/
Systemen gör ju att man kan upprätta en flygplats vid lämplig hårdgjord yta som uppfyller krav på bärighet, lutning, längd, inflygningområden, m.m (det är ju självklart mycket som ska uppfyllas). Detta innebär att man borde kunna nyttja f.d reservvägbaser, f.d flygbaser, civilia flygplatser, motorvägar, m.m. om ovanstående kriterier helt eller delvis kan uppfyllas. JAS 39 Gripen kräver inte mycket plats på marken och har väldigt snäv vändradie (de kan, för egen maskin, vända 180 grader inne på de klargöringsplatser som dimensionerades för Viggen!). Så area-kraven på yta som ska tjänstgöra som klargörings-, service-, eller uppställningsplatser är små. Möjligheterna är många!Bengt Ekbladh skrev:Den utrullbara landningsbanan kommer väl snart,.
Men än så länge torde landningsbana behövas?
Eller VTOL nödvändigt även för Sveriges Air Force INOM o utom Sverige!
(bas-raseringen)
tack för info.
Bengt
Idén o tanken är ju jättebra!! En naturlig utveckling från Bas90 men är det inte för få system??? Endast 2st är ju inte mycket att komma med!!Emil Lindberg skrev:Systemen gör ju att man kan upprätta en flygplats vid lämplig hårdgjord yta som uppfyller krav på bärighet, lutning, längd, inflygningområden, m.m (det är ju självklart mycket som ska uppfyllas). Detta innebär att man borde kunna nyttja f.d reservvägbaser, f.d flygbaser, civilia flygplatser, motorvägar, m.m. om ovanstående kriterier helt eller delvis kan uppfyllas. JAS 39 Gripen kräver inte mycket plats på marken och har väldigt snäv vändradie (de kan, för egen maskin, vända 180 grader inne på de klargöringsplatser som dimensionerades för Viggen!). Så area-kraven på yta som ska tjänstgöra som klargörings-, service-, eller uppställningsplatser är små. Möjligheterna är många!Bengt Ekbladh skrev:Den utrullbara landningsbanan kommer väl snart,.
Men än så länge torde landningsbana behövas?
Eller VTOL nödvändigt även för Sveriges Air Force INOM o utom Sverige!
(bas-raseringen)
tack för info.
Bengt
Tidigare hade man ju dessa system fast installerade vid nästan varenda bas, nu har man ett antal system som man kan flytta runt till en mängd olika baser/flygplatser istället.
Även om våra flygbaser tyvärr läggs ner och förfallare medför dessa system en viss handlingsmöjlighet inom, såväl utanför, Sveriges gränser.
Inom Bas 90 var rörlig klargöring ett vasst begrepp. Nu kanske man kan snacka om rörlig flygbas. Bas R? (R = Rörlig)
Missförstå mig inte.Bengt Persson skrev: Idén o tanken är ju jättebra!! En naturlig utveckling från Bas90 men är det inte för få system??? Endast 2st är ju inte mycket att komma med!!
Det står uttryckligen i artikeln att det är det de är till för, de internationella applikationerna nämns i en bisats. Står också i anbudsinfodran att det gäller nationellt och internationellt.Emil Lindberg skrev:Men det ger ju onekligen Försvarsmakten en möjlighet att upprätta den även inom Sverige. Men om det är anpassat och planerat för detta har jag ingen som helst aning om.
Inte mobilt som sådant. USMC har ju också sen länge haft ett koncept där man kan flyga in allt utom landningsbanan. Det nya, som det här kanske är först med, är att man också får en godkänd civil flygplats.Håkan Olsson skrev:Är Sverige först med denna idé?
Jag råkade just läsa Regeringens regleringsbrev för 2009. Vi har nu bara två stridsflygdivisioner med kortare beredskapstid än ett år. Och det verkar ju den här baskapaciteten anpassad för.Bengt Persson skrev:Endast 2st är ju inte mycket att komma med!!