L II, Fb 10 Lévêque
Postat: 31 mar 2014, 07:54
L II
Typ: Donnet-Lévêque Type A
Tillverkare: Donnet-Lévêque
Tillverkningsnummer:
Levererat till Marinen 1913-12
Benämning flygbåten LII Lévêque 1914-02-20
Mässgarn 1914-04-01 med motor typ 80 hk Gnôme nr 4
Ständigt nummer 2.2.3 enligt g o 43H daterad 1914-04-08
Torpeddepartementet, Stockholm 1914-07-13
Märkning enligt g o 772 daterad 1914-08-07
Märkning 23
Stockholms norra skärgård, Furusund 1914-10-15
Torpeddepartementet, Stockholm 1915-05-06
Märkning enligt g o nr 1272 daterad 1915-09-22
Göteborgs flygstation 1916-03-02
Karlskrona flygstation 1916-05-01
Haveri 1916-11-05 i Karlskrona.
Motor typ 80 hk Gnôme
Ff löjtnant Flory oskadad
Flygbåten startade, men lyckades ej lätta, utan efter upprepade islag mot vattnet slogs främre delen av flygbå-ten sönder, varefter densamma slog över.
Orsak till haveri: Flygbåten var relativt tung och föraren något ovan.
Flygbåten mycket skadad; reparabel.
Torpeddepartementet, Stockholm 1916-12-13
Karlskrona flygstation 1917-02-07
Landskrona flygstation 1917-05-21
Haveri 1917-07-26 vid Nyhamn.
Ff löjtnant Sandström.
Strax efter start störtar flygbåten från 20 m höjd under gir. Föraren tvingas till skarp sväng då han var på väg in över land som var svår att upptäcka då dimma rådde.
Stora skador
Torpeddepartementet, Stockholm 1917-09-02
Märkning enligt g o nr 947 daterad 1917-07-27
Benämning flygbåten nr 10 enligt go 274H daterad 1917-09-19
Märkning 10
Karlskrona flygstation 1918-04-24
Torpeddepartementet, Stockholm 1918-07-26
Utrangerad 1918-08-17. Gångtid total 131.23 tim.
Till marinmuséet 1919-09-15
Typ: Donnet-Lévêque Type A
Tillverkare: Donnet-Lévêque
Tillverkningsnummer:
Levererat till Marinen 1913-12
Benämning flygbåten LII Lévêque 1914-02-20
Mässgarn 1914-04-01 med motor typ 80 hk Gnôme nr 4
Ständigt nummer 2.2.3 enligt g o 43H daterad 1914-04-08
Torpeddepartementet, Stockholm 1914-07-13
Märkning enligt g o 772 daterad 1914-08-07
Märkning 23
Stockholms norra skärgård, Furusund 1914-10-15
Torpeddepartementet, Stockholm 1915-05-06
Märkning enligt g o nr 1272 daterad 1915-09-22
Göteborgs flygstation 1916-03-02
Karlskrona flygstation 1916-05-01
Haveri 1916-11-05 i Karlskrona.
Motor typ 80 hk Gnôme
Ff löjtnant Flory oskadad
Flygbåten startade, men lyckades ej lätta, utan efter upprepade islag mot vattnet slogs främre delen av flygbå-ten sönder, varefter densamma slog över.
Orsak till haveri: Flygbåten var relativt tung och föraren något ovan.
Flygbåten mycket skadad; reparabel.
Torpeddepartementet, Stockholm 1916-12-13
Karlskrona flygstation 1917-02-07
Landskrona flygstation 1917-05-21
Haveri 1917-07-26 vid Nyhamn.
Ff löjtnant Sandström.
Strax efter start störtar flygbåten från 20 m höjd under gir. Föraren tvingas till skarp sväng då han var på väg in över land som var svår att upptäcka då dimma rådde.
Stora skador
Torpeddepartementet, Stockholm 1917-09-02
Märkning enligt g o nr 947 daterad 1917-07-27
Benämning flygbåten nr 10 enligt go 274H daterad 1917-09-19
Märkning 10
Karlskrona flygstation 1918-04-24
Torpeddepartementet, Stockholm 1918-07-26
Utrangerad 1918-08-17. Gångtid total 131.23 tim.
Till marinmuséet 1919-09-15