Sida 1 av 1

26020 J 26

Postat: 31 mar 2014, 08:06
av Leif Fredin
26020
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-31718

Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-63992

Levererat till Bromma 1945-04-13
Till F 16 1945-04-16
Godkänt 1945-04-23
Märkning 16-blå A (1945-05-07)
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-07-23, klar 1947-08-25
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-06-20, klar 1949-08-04
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1951-03-12, klar 1951-05-08
Överlämnat till F 8 1952-08-27
Överlämnat till F 16 1952-10-10 för försäljning
Försålt till Israel enl MVA 68:32 av 1952-10-31

Re: 26020 J 26

Postat: 01 dec 2014, 12:15
av Johnny Comstedt
1952 - 1965 märkt Israel Air Force 58.
Står sedan 1984 i Flygvapenmuseum, Malmen:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 205966347/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 205966347/

Re: 26020 J 26

Postat: 04 jul 2016, 15:33
av Lars Larsson
Var märkt 2353 i Israels Flygvapen.

Levererades till Göteborg december 1965 och förvarades på F9.

Någon som vet när den fördes över till Malmen från F9 ? Vid nedläggningen av F9 ?

/Lars Larsson

Re: 26020 J 26

Postat: 07 jul 2016, 18:54
av Bengt Ekbladh
26020
to Flygvapenmuseum Sweden Dec 65
enl.
http://www.aeroflight.co.uk/waf/aa-mide ... ustang.htm

Måste vara fel då 26020 var på F9 ”ett tag” bla vid flygdagar.
Dec 65, är troligen när planet kom till Sweden?
Kontakt säger::En maskin återskänktes till Sverige o FV museet 1966....

Eller så är det att museet lånade ut 26020 till F9 ..(och tex till F4-flygdag, då hon blev märkt F4)

Re: 26020 J 26

Postat: 07 jul 2016, 19:07
av Bengt Ekbladh
26020....Är det verkligen 26020?
Det var många ?? när hon dök upp i Sverige.
Var det ett ”hopplock” från olika plan?
Har för mig att det var upp på ”gamla-forumet”..(numera svårtillgängligt.)..kan nån hitta vad vi sa då?

Re: 26020 J 26

Postat: 28 jul 2020, 18:42
av Per Björkqvist
Bevis hittat idag på att det ÄR 26020.
Många inetsade texter i plåten (som en gång varit målade)finns kvar, och alla är på svenska.
Idag ett genombrott, "26020" hittade jag igen där det normalt individnumret ska stå.
Med hjälp av en LED-ficklampa syntes det tydligt att det är rätt individ.
Case closed! :D

Re: 26020 J 26

Postat: 28 jul 2020, 22:13
av Rainer Rosvik
Toppen Per Björkqvist

Re: 26020 J 26

Postat: 12 aug 2020, 20:20
av Per Björkqvist
Samtliga filletsplåtar runt stjärtpartiet, och även de som är runt vingen, är också märkta 26020 på insidan.

Re: 26020 J 26

Postat: 30 jan 2021, 23:42
av Per Björkqvist
F.n genomgår 26020 en restaurering på FVM, så att den ska bli mer representativ för typen.
En hel del gamla "misstag" ska rättas till, exempelvis är nu cockpit helt genomgången och ommålad.
Vapenutrymmena i vingarna ska snyggas till, och rätt beväpning ska installeras.
Vingarna ska målas silver och landställsrummen ska blästras och snyggas upp.
Cockpit efter ommålning
Cockpit efter ommålning

Re: 26020 J 26

Postat: 02 feb 2022, 17:29
av Johnny Comstedt
Tack, skickliga Per :-)