Hei,
Jeg oppdaget i Torslanda og Bromma registere ankomst av tre Junkers Ju 52/3m. De hadde ankomst og avreise den 21. juni 1939:
D-ARET, pilot Doldi
D-ANAO, pilot Josipowich, eier RLM
D-ANJH, pilot Puhman, eier DLH
Noen som vet bakgrunnen for dette korte besøket?
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Tre Junkers Ju 52/3m på besøk (1939)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Tre Junkers Ju 52/3m på besøk (1939)
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
Re: Tre Junkers Ju 52/3m på besøk (1939)
Hej Rob!
De första två tillhörde Fliegerstaffel des Führers, alltså den tyska regimens VIP-förband. D-ARET var speciellt avsett för Hess och D-ANAO var ett reservflygplan. Jag vet att Hess besökte Sverige, men har för mig att det var 1935. Annars ser det mest ut som någon sorts statsbesök.
Lennart A
De första två tillhörde Fliegerstaffel des Führers, alltså den tyska regimens VIP-förband. D-ARET var speciellt avsett för Hess och D-ANAO var ett reservflygplan. Jag vet att Hess besökte Sverige, men har för mig att det var 1935. Annars ser det mest ut som någon sorts statsbesök.
Lennart A
Hei Lennart,
Takk for svaret. Finnes det svenske aviser som ligger online og som kunne sjekke?
Hilsen
Rob
Takk for svaret. Finnes det svenske aviser som ligger online og som kunne sjekke?
Hilsen
Rob
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
Tyvärr, så vitt jag vet inte. Men det är nog på gång (om några år...). Ev kan det finns något här:
http://runeberg.org/svda/1939
Lennart
http://runeberg.org/svda/1939
Lennart
Hej Rob!
Din fråga dök plötsligt upp från djupet nu i helgen. Jag hade ärende till tidningsbiblioteket i Göteborg och letade upp en artikel i Göteborgs-Posten publicerad torsdagen den 22 juni 1939. Besöket bestod av en delegation (20 personer) av olika experter, benämnd studiekommission och hade varit runt i Sverige på besök vid olika tunga industrier. Från Torslanda skulle nu göras ett besök i stenriket Bohuslän.
Jag har artikeln som en jpg-fil om Du fortfarande är intresserad av uppgifter. Min mailadress är siseda@algonet.se, hör av Dig.
SED
Din fråga dök plötsligt upp från djupet nu i helgen. Jag hade ärende till tidningsbiblioteket i Göteborg och letade upp en artikel i Göteborgs-Posten publicerad torsdagen den 22 juni 1939. Besöket bestod av en delegation (20 personer) av olika experter, benämnd studiekommission och hade varit runt i Sverige på besök vid olika tunga industrier. Från Torslanda skulle nu göras ett besök i stenriket Bohuslän.
Jag har artikeln som en jpg-fil om Du fortfarande är intresserad av uppgifter. Min mailadress är siseda@algonet.se, hör av Dig.
SED
Hej SED.
Finns uppgifter vilka andra orter och industrier som besöktes?
Bofors, Saab och någon flygflottilj kanske?
Mvh Bengt
Finns uppgifter vilka andra orter och industrier som besöktes?
Bofors, Saab och någon flygflottilj kanske?
Mvh Bengt