Flygbåten nr 22
Typ: Friedrichshafen större (F.F.33E)
Tillverkare: Flugzeugbau Friedrichshafen G.m.b.H., Friedrichshafen, Tyskland
Tillverkningsnummer:
Torpeddepartementet, Stockholm 1918-09-11 med motor typ Benz nr 700
Märkning 22
Karlskrona flygstation 1920-05-01
1920-05-24 motor typ Benz 150 hk nr 1984 monterad
1920-05-31 motor typ Benz 150 hk nr 397 monterad
1920-06-16 motor typ Benz 150 hk nr 1984 monterad
1920-08-04 motor typ Benz 150 hk nr 397 monterad
1920-08-11 motor typ Benz 150 hk nr 1984 monterad
1920-09-30 motor typ Benz 150 hk nr 397 monterad
1920-10-13 motor typ Benz 150 hk nr 589 monterad
Torpeddepartementet, Stockholm 1920-11-27
Göteborgs flygstation 1921-04-27 med motor typ Benz 150 hk nr 400
Karlskrona flygstation 1921-06-22
Torpeddepartementet, Stockholm 1921-11-11
Karlskrona flygstation 1922-05-11 med motor typ Benz 150 hk nr 1984
Haveri 1922-07-18
Torpeddepartementet, Stockholm 1922-07-23
Karlskrona flygstation 1923-04-18
Torpeddepartementet, Stockholm 1923-10-16
Karlskrona flygstation 1924-04-24 med motor typ Benz 150 hk nr 236
Torpeddepartementet, Stockholm 1924-10-22
Karlskrona flygstation 1925-06-13 med motor typ Benz 150 hk nr 1859
Haveri 1925-09-12 vid Ronneby
Ff korpral B A Karlsson, mek korpral O P Svensson oskadade
Efter start från Ronneby gjorde ff på c:a 100 m höjd en vänstersväng, hastighetsmätaren visade 100 km./t. Strax efter det svängen påbörjats fick fb en kraftig vindstöt under högra vingen, varvid fb:s lutning ökades kraftigt. Vid upprätning tappade fb farten varför fb sattes kraftigt på näsan. Svängen fortsatte c:a 45° under det fb. sjönk. På c:a 1 á 2 m:s höjd låg fb. i det närmaste horisontalt med vinden ungefär tvärs och med liten has-tighet, varefter fb. tog vatten med högra vingen. Vid anslaget slog fb fullständigt över.
Besättningen bärgades av en tullbåt samt en båt, som utsänts från en i närheten liggande tysk skonare samt infördes till Ronneby redd.
Fb.22 bärgades genom varvets försorg under ledning av personal från flygstationen.
Vid havereringstillfället blåste nordostlig vind med en styrka av c:a 8 m/s. och enligt uppgift av de förare, som ungefär samtidigt passerade Ronneby redd var det gropigt i synnerhet över Ronneby-trakten.
Vad anförts vid förhöret torde framgå att den sannolika orsaken till haveriet varit en vingglidning under sväng. På c:a 2 m:s höjd över vattnet har föraren lyckats få fb. horisontal men då hastigheten framåt varit så liten, att fb. på grund av vindens inverkan kantrat över åt höger och tagit vatten med höger flottör och möjligen höger-vinge. Genom den därvid uppkomna bromsningen samt genom vindens inverkan har fb. slagit runt.
Skador: Propellern sönderslagen. Högra vingstället avbrutet och söndertrasat. Stabilisatorplan och stjärtplan skadade vid bärgningen. Flottörer: infästningsbeslagen delvis losslitna, vänstra understöttan böjd.
Hela flygbåten har varit under vatten, och på grund därav ha samtliga instrument och inventarier blivit vatten-dränkta. Närmare specifikation å därav föranledda skador kan lämnas först efter noggrannare undersökning.
Avsänt per järnväg från Malmö den 1925-09-27
Torpeddepartementet, Stockholm Reparation med delar av Fb 17
Karlskrona flygstation 1926-05-29
F 2 1926-09-21. I förråd.
Å verkstad 1927-01; översyn.
Märkning enligt go nr F 12 daterad 1927-01-12
Numrerad 222
F 2 depå 1927-04
Karlskrona flygstation 1927-04-29
Totalhaveri 1927-06-08 vid Västra Hästholmen, Karlskrona yttre redd.
Ff vpl Karlsson oskadad
Flygning banan Flygstationen-Kungsholms fort-Västra Hästholms fort-Flygstationen. Fb passerade fortet på c:a 200 meters höjd. Då fb kommit syd om södra verket, stegrade den sig kraftigt, svängde åt vänster, varefter nosen föll mot vattnet och fb. började gå runt med stjärten rätt upp. Fb. tog vatten, varefter den syntes få en studs uppåt. Flygaren stod upp i bakre sitsen, och höll sig i flygbåtens kropp. En fiskare tog upp flygaren och landsatte honom vid bryggan.
Undersökningsnämnden utlåtande.
Undersökningsnämnden anser haveriet bero på att fb., på grund av att föraren sannolikt haft sin uppmärksam-het riktad på vändningspunkten - Västra Hästholms fort, kommit i stigande vänstersväng, förlorat farten och gått i spinn, varur föraren ej hunnit taga fb., dels på grund av att manövern för uttagning ur spinn sannolikt ej gjorts omedelbart - vid bärgningen var gasreglaget fullt öppet och tändningen tillslagen - dels på grund av den låga höjden c:a 200 m. Som skäl för detta utlåtande åberopas, dels att intet som helst materielfel, som ej föror-sakats av nedslaget i vattnet, kunnat konstaterats.
Skador: 2 st. bärplan, flygkropp, stjärtstycke, underrede med 2 st. flottörer.
Motortillbehör: 1 st. regeringsanordning till förgasare och magnetapparater, 1 st. bensinbehållare, övre, 1 st bensinbehållare med kran, 1 st. bensinledning med trevägskran, 1 st. omkopplare, 1 st. anordning för halv-kompression, 1 st. oljebehållare med ledningar, 1 st. kylare med termometer och rörledningar, 1 st. anordning för avskärmning av kylaren, 1 st. anordning för belysning, 1 st. propeller.
Å flygstation
Kasserad: 1927-07-14. Gångtid total 356.21 tim
Fb nr 22/222 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)
Typ: Friedrichshafen FF 33E, FF 33L och FF 49C
14 st i MFV
I tjänst 1918-1922, se även Sk 2
Benämndes i Marinens Flygväsende för Friedrichshafen
14 st i MFV
I tjänst 1918-1922, se även Sk 2
Benämndes i Marinens Flygväsende för Friedrichshafen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Fb nr 22/222 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Vissa uppgifter säger att Fb 22 försågs med en 180 hk Mercedesmotor (i stället för en Benz 150 hk )
Vet inte om det bara var tillfälligt eller om motorn behölls tills totalhaveriet 1927-06-08 .
Finns mer uppgifter?
Planet sägs ha benämnts Sk 2 ?...men ?
Vet inte om det bara var tillfälligt eller om motorn behölls tills totalhaveriet 1927-06-08 .
Finns mer uppgifter?
Planet sägs ha benämnts Sk 2 ?...men ?
Re: Fb nr 22/222 typ Friedrichshafen större (F.F.33E)
Hej, jag har en träpropeller med mässingsbeslagning som är stämplad;
S.1670 1730
D. 2700
N. 184
150. HK.R.BENZ
T.D.S. 26/7 22
Jag sökte lite på nätet och kom fram till detta forum.
Kan den att suttit på ett sånt flygplan?
S.1670 1730
D. 2700
N. 184
150. HK.R.BENZ
T.D.S. 26/7 22
Jag sökte lite på nätet och kom fram till detta forum.
Kan den att suttit på ett sånt flygplan?
- Bilagor
-
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier