26133
J 26
Typ: North American NA-122
Tillverkare: North American Aviation, Inc, Inglewood, CA, USA
Tillverkningsnummer: 122-38884
Ex U.S.A.A.F. P-51D-20-NA 44-72425
Till CVM 1947-09-05 för besiktning och erforderlig översyn.
Gångtid 152 tim. Motor typ PM 7 nr 330258. Gångtid 152 tim.
Motor typ PM7 nr 324666 inmonterad 1948-01.
Anmäld klar 1948-04-19.
Levererat till F 4 1948-04-21
Godkänt 1948-04-27,
Överlämnat till F 21 1948-11-19
Överlämnat till Fc 1948-04-09 som lån enligt fo B 32/49 för inmontering av kamera Ska 10 enligt FF skr MU 629:38/49 (enligt ritning Fc-0254) och tpr tnr 1414 16/12-48. Motor typ PM7 nr 324666
Återlämnat till F 21 1949-06-08.
Totalhaveri 1950-08-29 vid Mjäldunga öster Herrljunga.
Ff sergeant S. Åke Mildton (FFSU) omkom.
Kasserat 1951-03-01
26133 J 26
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
26133 J 26
Senast redigerad av Leif Fredin den 19 okt 2015, 13:35, redigerad totalt 2 gånger.
Re: 26133 J 26
S 26 ,26133 sönderbrytning 3 mil nnv Ulricehamn 1950-08-29 , det är väl där Leif skriver.
Har orten Plogskog (?)
Har orten Plogskog (?)
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 26133 J 26
Jag har varit på platsen
Mjäldrunga kan mycket väl vara närmaste kyrka !
"Plogskog" som det även står i rapporten är en gård -litet torp !
man kan lungt säga detta är ute i "obygden" vägen slutar där !
enligt bilder i rapporten på KA så var delarna utspridda på en rätt lång sträcka !
Han var ute på en lång ensamflygning -navigeringsövning ,
när planet på hög höjd bröts sönder !
alltså ingen luftstridsövning eller liknande , vad kan då få en Mustang gå i bitar tro ?
Jag är inte hemma nu men återkommer när jag läst på mera !
(angåemde J26-S26
så var detta en S26 , den hade kamera !
men en S26 hade även några av sina 50, Calibers kulsprutor kvar ! alltså fortfarande ett jaktplan
Leif har inte delat isär detta . S26 kanske inte var en oficiell beteckning ?)
Mjäldrunga kan mycket väl vara närmaste kyrka !
"Plogskog" som det även står i rapporten är en gård -litet torp !
man kan lungt säga detta är ute i "obygden" vägen slutar där !
enligt bilder i rapporten på KA så var delarna utspridda på en rätt lång sträcka !
Han var ute på en lång ensamflygning -navigeringsövning ,
när planet på hög höjd bröts sönder !
alltså ingen luftstridsövning eller liknande , vad kan då få en Mustang gå i bitar tro ?
Jag är inte hemma nu men återkommer när jag läst på mera !
(angåemde J26-S26
så var detta en S26 , den hade kamera !
men en S26 hade även några av sina 50, Calibers kulsprutor kvar ! alltså fortfarande ett jaktplan
Leif har inte delat isär detta . S26 kanske inte var en oficiell beteckning ?)
Re: 26133 J 26
Beteckningen S 26 var en inofficiell , men flitigt använd beteckning på alla kamerautrustade J 26:or.Klas Andersson skrev: .....
(angåemde J26-S26
så var detta en S26 , den hade kamera !
men en S26 hade även några av sina 50, Calibers kulsprutor kvar ! alltså fortfarande ett jaktplan
Leif har inte delat isär detta . S26 kanske inte var en oficiell beteckning ?)
Står det på sid. 90 i Hellströms J 26 bok.
Tex. Använde flottiljerna beteckningen vid sin rapportering till FF (Flygförvaltningen) som kan påvisas i dokument nu på Kra.
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 26133 J 26
Angående typbeteckningar.
Så långt som möjligt använder jag endast de typbeteckningar som är fastställda i olika skrivelser från berörda myndigheter.
I förslaget till Teknisk order nr MT 830-5C, ”Typbeteckningar för flygplan.”, daterad 1950-01-31 står det faktiskt under ”Spaningsfpl” bl a ” S 26”, men denna rad är överstruken.
Såvitt jag förstår så fanns det alltså inte någon ”S 26”.
Att man ibland i skrivelser eller rapporter från flottiljer eller liknande ändå kallar ett fpl för tex S 26 betyder ju inte att beteckningen är korrekt.
Så långt som möjligt använder jag endast de typbeteckningar som är fastställda i olika skrivelser från berörda myndigheter.
I förslaget till Teknisk order nr MT 830-5C, ”Typbeteckningar för flygplan.”, daterad 1950-01-31 står det faktiskt under ”Spaningsfpl” bl a ” S 26”, men denna rad är överstruken.
Såvitt jag förstår så fanns det alltså inte någon ”S 26”.
Att man ibland i skrivelser eller rapporter från flottiljer eller liknande ändå kallar ett fpl för tex S 26 betyder ju inte att beteckningen är korrekt.