Apropå öppenhet i föreningen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej alla! Länge sedan sist!

Kanske detta ska/kan inordnas i en befintlig tråd om "öppenhet".

Jag lever under villkoret "om du inte följer SFF forumregler stängs du av permanent" men jag dristar här en chansning. Det ska ju finnas en öppenhet inom SFF om man ska tro rubrikens ämne och diskussioner på årsmötet m m.

Jag finns annars på webbsajt: http://larssundin.ownit.nu/ , blogg: http://larsan13.wordpress.com/

Sedan kan SFF webbmater försöka blockera mig om han gitter.

Hur som haver, mitt "budskap":

Kanske man skulle tycka till som f d SFF-medlem, medaljerad därtill, men utsparkad för drygt fyra år sedan av någon anledning jag inte riktigt förstod men förstås funderat mycket över.

"Unken kultur" nämde Fredric L någonstans. Jag brukar själv säga så när jag funderat över varför föreningen är om den är. Nu finns ju inte så många gamla militärer kvar, sådana beskylls ju ofta för ett och annat. Det fanns styrelsemedlemmar från "privata näringslivet" men det var ingen speciell flykt över deras tankar eller medverkan heller. Vad jag minns. (Minns hur en av dessa blev generat fnittrig när han erinrade sig alla mina inägg. En riktig karl skriver ju inte på ett forum.)

Jag tror att detta unkna arv ändå på något sätt förts vidare, t ex av äldre i styrelsen som SFT-redaktören. Sorry Sven men du skrev för några månader sedan ett forum-inlägg om hur fossilt du tyckte. Men man kanske är sådan i Lund; Fredric L har förresten visst också studerat där ;-)

Så minns jag flera andra ärbara men sura motorflygare jag mött på forumet; no names.

Det blev med tiden rätt plågsamt att visa sig på forumet och otacksamt att berätta något.

Sven-Erik ser jag tyvärr som en svikare. Sorgligt. Jag förlitade mig länge på dig men blev med åren alltmer undrande vad du stod upp för.

Hoppas detta går fram hyggligt oförvrängt, det var länge sedan jag skrev här. Tydligen får jag inte länka till min webbsajt men bloggen är hur som haver roligare.

Lasse S
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Hans Krensler »

Lars, härligt att se dig tillbaka här i spalterna igen! Den friska brisen och de kunniga yttranden har saknats - säkert inte bara från min sida...

Kul tycker
Hans Krensler
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Klas Andersson »

Instämmer med Hans !

Jag har ingen som helst personkännedom om SFFs ledning.

men kan ändå inte hålla med dig om din uppfattning om Sven-Erik ,
Han är ju den i "Ledningen" som nu verkligen kämpat för en ökad "öppenhet"

Glad Påsk !
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Fredrik Lager »

Hurra, Lars är tillbaka!

Frågan är väl nu hur länge du får vara kvar, samt hur länge denna tråd tillåts ligga uppe. Det brukar inte ses med blida ögon på den som kommer med kritik, eller för den delen inte ovillkorligt håller med om allt som "överhögheten" yttrar sig om.

[ Postad med iPhone ] Bild
Varför fråga, får ändå inga svar..
arne wallen
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av arne wallen »

Tack Lars för att du kom tillbaka.
ägare till en Ranger 440
Bengt Ekbladh

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej Lars.
Trevligt med lite mer kommande goo. ? på forumet.
Välkommen igen.
MVH Bengt
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Christer Sidelöv »

Man kan ju fundera på varför i stort sett all intressant diskussion har flyttat över härifrån till Facebook!
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Daniel S »

Tycker också det är roligt att Lars är tillbaka. Har saknat hans förmåga att alltid leverera svar på frågor, något som stundom saknas numera.
Följer bloggen och dess intressanta inlägg löpande

Håller dock också med Klas att Sven-Erik gjort ett bra jobb kring öppenhet, och kanske framförallt genom att vara en modern representant för styrelsen med sitt jobb med forum och hemsida.
Kan även hålla med Christer att många intressanta frågor avhandlas på facebook numera, och att en del f.d. skribenter här på forumet får svar på sina frågor där istället.
Tråkig utveckling(fast kanske en naturlig utveckling av internet?)
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Klas Andersson »

jaha ....facebook .... :?

för mej är det närmast ett svärord !
har en gång registrerat mej,
Men blev så trött på allt ointressant tjöt om vad folk ätit till frukost ,och liknande ......

men om
en del f.d. skribenter här på forumet får svar på sina frågor där istället.


kan ni ge nåt länk eller liknande till var flyg frågor ,mm avhandlats ?
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Daniel S »

Det finns en mängd grupper där olika intressen avhandlas, inte bara frukostar :)
Prova och ge det en chans till! Det finns mycket intressant

Exempel på grupper är t.ex. Svensk flyghistorisk förening, Saab 29 tunnan, Flygpostlådan, Swedish Air Force Historic Flight, grupper för de olika flottiljerna o.sv.
Det är bara att söka på sitt intresse när man väl är inloggad
Problemet som jag ser det är att det är svårt att överblicka all information som dessutom ständigt förändras
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Lars Sundin »

Jag får tacka för alla positiva omdömen om min skrivkonst (och slit att finna ett svar på någons fråga). Det värmer, det må ni tro.

Dock kan jag just nu inte tänka mig att medverka på SFF forum med det Damoklessvärd som hänger över mig. Ivägskrämd har man blivit, med besked. Hela styrelsen stod bakom, inte bara webbmaster.

SFF forum är förstås ingen lätt sak att få att rulla. Sven-Erik har kämpat på och det ska han hedras för. Men "något" saknades ändå - eller är SFF-medlemmarna ena trista typer.

Som några sagt, så finns idag mycket på Facebook istället. Många nya namn har dykt upp där, med erfarenhet från "FV-vardagen".

Samtidigt saknar Facebook-formen stadga. För att vara snäll. (Har någon någonsin återsett något han såg där igår?)

Lars S
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Klas Andersson »

Liksom du själv, så har jag inte på något sätt begripigt varför du blev avstängd ........

Hela styrelsen stod bakom
ja fan vet ... det är ju ett par år sedan .

Men efter det senaste årets "turbulens" i andra frågor ,
så får man nog leta länge på Forumet innan man hittar någon medlem som stöder sittande Styrelsen!! :-)
Däremot så synes du ha ett starkt personligt stöd !

mycket finns på facebook

möjligt ... men för mej är det en enda röra av svammel !
har gjort ett par försök , men ... totalt oövergripbart !

kan du som expert ge ett förslag var man söker info om , exemelvis :

" vad var det för plan som störtade vid ........ 195......
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Hans Krensler »

Lars Sundin skrev:
Dock kan jag just nu inte tänka mig att medverka på SFF forum med det Damoklessvärd som hänger över mig.

Lars S
...och där hoppas vi att du gör en omtänkning, Lars. Det är säkert andra tider nu, som jag tror vi alla har förstått under de senaste månaderna... Forumet är för närvarande lite lealöst och försummat av många - det kan säkert ändras. Facebook-tjafset är väl inget för en riktig flygkarl - nej, vi behöver sådana som du, lite peppar och salt och ditt stora flygkunnande!

Absolut, tycker

Hans Krensler
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Klas, Hans m fl!

Jag hade bara tänkt mig att göra ett tillfälligt inhopp på SFF forum om mina erfarenheter av "öppenheten" eller snarare bristen av sådan på forumet och i föreningen. Några minns väl hur Roy Fröjdh bemöttes. Exempelvis.

Men så kan man ju inte hålla tyst när något intressant och okontroversiellt dyker upp, som om Ulf Dahlquist exempelvis.

Hur som haver så kommer jag nog snart att på min blogg ta upp/besvara det som Hans och Klas nämnt - samt även annat som hör ihop så att säga.

Webbsajt: http://larslundin.ownit.nu/ Byt efternamnet mot Sundin. Sundin är tydligen ett fult namn inom SFF :-(

Blogg: http://larsan13.wordpress.com/

Lars S
sommarsol

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av sommarsol »

Hissar flaggan för att Lars är tillbaks. Starkt gjort av grabben efter all "misshandel". Nu kan det bli ryggrad och intressanta frågor här igen.
Sture Tingwall
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av ecafrze »

Som sagt, nya tider! Se framåt mina herrar!

Däremot är jag själv lite orolig för att en del användare inte godkänns. Anledningen är att spamrobotar skapar konton i hundratal varje vecka. Konstiga användarnamn tar jag bara bort (mitt eget hade jag till exempel aldrig godkänt..). Så om du inte blir godkänd, skicka ett mail så fixar vi!

MVH
Fredrik Zetterberg
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Mats Averkvist »

Man bör använda fullt för- och efternamn på forumet. Då ökar graden av seriösitet bl a... Dessutom är det fint att veta vem man diskuterar / pratar med.

[ Postad med Android ] Bild
Christer Engdahl
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Christer Engdahl »

För ett antal år sedan ombads vi att ändra våra användarnamn till för och efternamn. Jag vet inte hur många det var som gjorde som man blivit ombedd men mitt var Christer vilket jag ändrade till Christer Engdahl. Det "köpte" jag utan att argumentera då det fanns/finns fler som heter Christer. Efter detta har uppenbarligen en annan användare tillåtits registrera sig som Christer och det är irriterande att man inte är konsekvent.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Lars Sundin »

Så här skrev Sture Tingwall för ett tag sedan (jag har glömt hur man citerar tidigare inlägg)

Hissar flaggan för att Lars är tillbaks. Starkt gjort av grabben efter all "misshandel". Nu kan det bli ryggrad och intressanta frågor här igen.
Sture Tingwall


Jag tackar Sture för hans ord. Lätt rodnande för så bra är jag inte.

Lars S, 75-årig grabb som med möda kan gå 4 km/dag. Flygdagar och museer är inte längre något för mig
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av Hans Krensler »

Lars Sundin skrev:

Dock kan jag just nu inte tänka mig att medverka på SFF forum med det Damoklessvärd som hänger över mig. Ivägskrämd har man blivit, med besked. Hela styrelsen stod bakom, inte bara webbmaster.

Lars S
Som utomstående är det naturligtvis svårt att bedöma det tråkiga som hände...då...men hade ändå hoppats att "bygones is bygones" som man säger. Det vore säkert trevligt att kunna bjuda alla gamla och nya medlemmar som drösar in med den nya värvningskampanjen ett aktivt och inbjudande Forum - för de som förirrar sig hit - och till det behövs det intressanta inlägg, något som du, Lars Sundin, garanterat kan bjuda på!

Tycker med vänlig hälsning

Hans Krensler
sommarsol

Re: Apropå öppenhet i föreningen

Inlägg av sommarsol »

Nä Du Lars S. Här ska inte rodnas. Ditt uppdykande här har fått mig att tro på framtiden även här.
Dock skulle jag vilja se en uppdelning av intressesfärer – nitar och flygplanindivider för sig och flygvapenhistoria för sig.
Jag föreslog tidigare de ansvariga att ta en titt på siten Svenskt Modellflyg. Där finns mycket att hämta vad gäller uppläggning.
Men Lars S – för tusan kör hårt! Sture Tingwall, också portad, men någorlunda återställd.
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Apropå öppenhet i föreningen – reprisförslag!

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Så här skrev Sture Tingwall för ett tag sedan (jag har glömt hur man citerar tidigare inlägg)

Hissar flaggan för att Lars är tillbaks. Starkt gjort av grabben efter all "misshandel". Nu kan det bli ryggrad och intressanta frågor här igen.
Sture Tingwall


Jag tackar Sture för hans ord. Lätt rodnande för så bra är jag inte.

Lars S, 75-årig grabb som med möda kan gå 4 km/dag. Flygdagar och museer är inte längre något för mig
Hej igen 'majjister' Lasse! Long time no see! Du är verkligen efterlängtad. :-)

I en forumtråd med rubriken Forumfunderingar från lite drygt sex år sedan i april 2008 debatterade vi om forumets namn och hur man skulle kunna aktivera forumet. Jag vet inte om vi kom fram till någon bra patentlösning på hur vi skulle kunna göra ett intressant flyghistoriskt forum ännu bättre?! Men jag skrev i alla fall följande i ett av inläggen riktat till allas vår magister Lars S – men även övriga forumskribenter. Jag tycker att det jag skrev för sex år sedan fortfarande håller bra. Så håll till godo!

Citat: "Sedan kanske det inte är alla som kan lägga ned så mycket tid på research som du gör Lars; men du är ändå ett gott föredöme för oss andra här i forumet genom alla dina välformulerade inlägg. Så jag hoppas att detta goda exempel ska resultera i att fler vågar göra sin röst hörd. Och att fler inser hur lätt (och roligt) det är att gå in i en debatt med andra här i forumet. Det behöver inte vara så himla perfekt språkmässigt; alla har säkert något att tillföra debatten ändå. Så gör det nu! "

mvh /Arne :-)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"