Sida 1 av 1

J 6 nr 5204, 3204, 1204

Postat: 23 apr 2014, 08:10
av Leif Fredin
Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken I
Tillverkare: Svenska Aero A.B, Lidingö
Tillverkningsnummer: 72

Godkänt 1930-07-25
1931-01-20. Anmodan att märka J 6 tillverkningsnummer 72 med nummer 5204.
Överlämnat till F 3 1932-05-15
Numrerat 3204
Överlämnat till F 1 1932-11-11 med motor typ BJ VIIF nr 7819
Förråd 1932-11-12
Numrerat 1204

Totalhaveri 1933-08-17 vid Rinkaby på grund av i luften avsliten vingduk.
Total flygtid: 64.15 tim
Motor typ BJ VIIF nr 7819
Total gångtid: 77.20 tim
Ff aspirant Claes J Smith oskadad

Ur protokoll:
Aspiranten C J Smith anförde i huvudsak följande: Under skjutning efter 3:dje attacken inträffade kraftig skakning i maskinen och syntes duken lossna å vänster övre vinge. Smith gick då under målkorven och råkade därefter i vänster spin. Smith spände loss och var beredd att hoppa men fick maskinen ur spinnen. Härefter gjordes en högersväng för undersökning av landningsmöjlighet. Då Smith fann att maskinen kunde hållas med motsatta roder gick Smith i försiktig vänstersväng men skar maskinen nr (på 25 à 30 m höjd). Förut under flygning hade intet onormalt iakttagits. Senare hade vänster antenn lossnat från sidorodret.

Skadornas omfattning: totalhaveri å flygplan, motor reparabel.
Orsaken synes hava varit att en skarvsöm å vingens ovansida brustit. Skarven var sydd med väl täta stygn samt långt ut i skarvens kanter. Vingduken förefaller vara av ej förstklassig kvalitet.
Då alltså materialfel föreligger synes föraren ej kunna göras ersättningsskyldig.

Kasserat 1933-09-22

Re: J 6 nr 5204, 3204, 1204

Postat: 23 apr 2014, 18:10
av Bengt Ekbladh
J 6 1204
Totalhaveri 1933-08-17 vid Rinkaby på grund av i luften avsliten vingduk.
”syntes duken lossna å vänster övre vinge. ”
””synes hava varit att en skarvsöm å vingens ovansida brustit. Skarven var sydd med väl täta stygn samt långt ut i skarvens kanter. Vingduken förefaller vara av ej förstklassig kvalitet. ””,,”materialfel synes föreligga ”

1204 kapotterade vid landningen vid Rinkaby.

((kapotterade =”kulerbyttar”, = slår runt / slår över ))

Efter haveriet har vingtyget undersökts på andra plan av typen ...men....!

Se vidare info om J 6 1205....Nödlandningen 1934-08-07 vid Ripa.