Sida 1 av 1

J 6 nr 5205, 3205, 1205, 205

Postat: 23 apr 2014, 08:13
av Leif Fredin
Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken I
Tillverkare: Svenska Aero A.B, Lidingö
Tillverkningsnummer: 73

Godkänt 1930-11-14
1931-01-20. Anmodan att märka J 6 tillverkningsnummer 73 med nummer 5205.
Överlämnat till F 3 1932-07-15
Numrerat 3205
Överlämnat till F 1 1933-12-09 med motor typ BJ VIIF nr 7829
Numrerat 1205
Förråd 1933-12-10
Formation 1934-01-31
Verkstad 1934-04-16
Formation 1934-05-04

Nödlandning 1934-08-07 vid Ripa
Motor: BJ VIIF nr 7829
Ff underlöjtnant Hammarén oskadad
Orsak till haveri: Brott å övervingen samt å framkantlist och fanér.
Skador flygplan: Vingduken å båda övervingarnas översida bortsliten, spryglarna framom frambalken, framkant och framkantsfanér bortslitna.
Beräknad reparationskostnad c:a 3.000:- kr

Bild Bild

Till CVM 1934-08-12
Formation 1935-09-24
Märkt ”7” vid manöver september-oktober 1935

Bild
Bakom J 6 nr 210 "4"

Förråd 1935-10-14
Formation 1935-11-28

1936-01 Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-1
Registreringsnummer 205 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Bild

Verkstad 1936-07-10. Motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7832 inmonterad
Förråd 1936-10-07
Verkstad 1936-12-18 Vingar nedmonterade
Till CVV 1937-01-08. Liten fplöversyn
F 1 förråd 1937-04-22
Formation 1937-05-31

Nödlandning 1937-07-06
Motor: BJ VIIF nr. 7832.
Ff aspirant Jakobi oskadad
Orsak till nödlandning: Oljetrycket nedgått till 0 kg/cm2 på grund av brusten gummiförbindning å oljeledning till boostkontroll

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18

Bild

Verkstad 1937-10-01. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7823 inmonterad
Förråd 1938-03-30
Formation 1938-05-01
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Märkning 8-61
Verkstad 1939-02-17
Formation 1939-03-13
F 8 verkstad 1939-05
Formation 1939-10-17
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-58
Verkstad 1941-02-25. Reparation
Kasserat 1941-07-30. Gångtid 483.5 tim. Antal flygningar 1374 st. ”På grund av bristande hangar- och verk-stadsutrymme har fpl 205 i avklätt skick måst uppställas utomhus.”

Re: J 6 nr 5205, 3205, 1205, 205

Postat: 23 apr 2014, 18:44
av Bengt Ekbladh
J6 1205
Godkänt 1930-11-14
Överlämnat till F 3 1932-07-15 …?

Hände detta?...
Har nämligen att 1205 mellan 1931-12-15----1933-12-09 varit vid CFM för ::
Fullständig ommontering av flygplanet.
1933-12-09 till F1.... men hamnade i Förråd 1933-12-10 .

Kom i tjänst i början av 1934 .
Första motorn verkar varit nr. 7816.

Så kom >>Nödlandningen 1934-08-07 vid Ripa >>
>>Vingduken å båda övervingarnas översida bortsliten, spryglarna framom frambalken, framkant och framkantsfanér bortslitna. >>

Har här att hav. kommissionen ville att samtliga J 6:or skulle tas ur tjänst tills klarhet om orsaken utreddes.

Det hände väl inte...eller?

Se även kommentar om 1204

Re: J 6 nr 5205, 3205, 1205, 205

Postat: 29 okt 2019, 20:50
av Bengt Ekbladh
J 6 nr 5205, 3205, 1205, 205

Jag skrev förr::
Nödlandningen 1934-08-07 vid Ripa >>
>>Vingduken å båda övervingarnas översida bortsliten, spryglarna framom frambalken, framkant och framkantsfanér bortslitna. >>
Kan detta vara tillfället?
Närbild av skadan på vingarna på flygplan J 6 nummer 1205.
….
https://digitaltmuseum.se/021016832095/ ... ummer-1205