Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken I
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 74
1931-01-20. Anmodan att märka J 6 tillverkningsnummer 74 med nummer 5206.
Totalhaveri 1931-01-27 vid Malmen pga motorstopp i starten
Ff kapten Einar Lundborg omkom
J 6 (nr 5206)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: J 6 (nr 5206)
J 6 ((5206)) havererade 1931-01-27 ,före lev. till Fv.
Enligt tidningar hände flygolyckan vid >> Hemliga prov, som en längre tid pågått vid Malmslätt>>
Vidare sägs::
Det var under liknande prov som ,
Magnus Bång, totalhavererade 1931-01-20 på Malmen med Bulldog J 7 1202.
Flygförbud infördes (1931-07-31). .för J 7.
Åter till 5206,
Just som kapt. Lundborg skulle flyga över kommandoexpeditionen stannade motorn.
I stark spinn gick maskinen direkt på nosen i marken.
””Flygkroppen var obetydligt förstörd , endast vingarna hade krossats.
Propellern splittrad och landstället borta .
Motorn verkade till det yttre oskadd.
Motorstoppet sker på ca 45 m höjd.
Detta enl. tidningar dan efter olyckan.
De sk. ”Hemliga proven,”var jämförande prov mellan J 6 och J 7 som då genomfördes.
Enligt tidningar hände flygolyckan vid >> Hemliga prov, som en längre tid pågått vid Malmslätt>>
Vidare sägs::
Det var under liknande prov som ,
Magnus Bång, totalhavererade 1931-01-20 på Malmen med Bulldog J 7 1202.
Flygförbud infördes (1931-07-31). .för J 7.
Åter till 5206,
Just som kapt. Lundborg skulle flyga över kommandoexpeditionen stannade motorn.
I stark spinn gick maskinen direkt på nosen i marken.
””Flygkroppen var obetydligt förstörd , endast vingarna hade krossats.
Propellern splittrad och landstället borta .
Motorn verkade till det yttre oskadd.
Motorstoppet sker på ca 45 m höjd.
Detta enl. tidningar dan efter olyckan.
De sk. ”Hemliga proven,”var jämförande prov mellan J 6 och J 7 som då genomfördes.
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: J 6 (nr 5206)
Kassationsdatum 1931-01-28 , flygtid = 5,50 timmar enligt Kontakt 52.
/Lars Larsson
/Lars Larsson
Re: J 6 (nr 5206)
J 6 (nr 5206)...
....
Leif skrev::
""1931-01-20. Anmodan att märka J 6 tillverkningsnummer 74 med nummer 5206. ""
(5206) Fpl hann aldrig märkas
....
Leif skrev::
""1931-01-20. Anmodan att märka J 6 tillverkningsnummer 74 med nummer 5206. ""
(5206) Fpl hann aldrig märkas
Re: J 6 (nr 5206)
J 6 (nr 5206)S
Arbete kring ett havererat flygplan J 6 på Centrala flygverkstäderna Malmslätt, 1931.
Vid Einar Lundborgs haveri vid en provflygning av flygplan Jaktfalken.
https://digitaltmuseum.se/021016831791/ ... -malmslatt
Samma tillfälle!
Arbete kring ett havererat flygplan J 6 på Centrala flygverkstäderna Malmslätt, 1931.
Vid Einar Lundborgs haveri vid en provflygning av flygplan Jaktfalken.
https://digitaltmuseum.se/021016831791/ ... -malmslatt
Samma tillfälle!
Re: J 6 (nr 5206)
J 6 (nr 5206)…
visar länken samma haveri....(1931-01-27) ?
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=20287
kolla och jämför
visar länken samma haveri....(1931-01-27) ?
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=20287
kolla och jämför