J 6B nr 1222, 222
Postat: 05 maj 2014, 10:51
Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken II
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 30
Numrerat 1222
Levererat till CFM 1935-01-07
Godkänt 1935-04-23
Till CVM 1935-05-07 med motor typ BJ VIIF nr 7585
”Flygplan typ J 6, J 6A och J 6B samt J 7 få tills vidare ej användas för flygning” enl telegram från flygstyrelsen 22/7 1935 kl 1050
” Fpl typ J 6 får åter användas.” enl FS, TB T.457:71 daterad 1935-09-14
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-7
Registreringsnummer 222 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Fpl fluget till Västerås 1935-12-04 för nedmontering. Järnvägstransport till Östersund för skidprov.
Åter CVM 1936-02
Till CVM; liten översyn
Överlämnat till F 1 1937-02-01
Förråd 1937-02-01
Verkstad 1937-02-08. Skidor passade
Förråd 1937-02-11
Verkstad 1937-05-13. Besiktning och justering
Formation 1937-06-05
Verkstad 1937-07-03. Falltank reparerad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-07-05
Verkstad 1937-08-16. Tungor för landningsställets. krysstag förstärkta.
Formation 1937-08-20
Verkstad 1937-10-01. Motorbyte och justeringar å fpl. Motor typ BJ VIIF nr 7831 inmonterad
Formation 1937-10-06
Förråd 1937-10-15
Till CVV 1937-11; Liten fplöversyn. Klädseln rengjord och impregnerad med W25 och W26.
Förråd 1938-02-25
Formation 1938-05 01
Haveri 1938-07-04
Motor: BJ VIIF nr 7831
Ff löjtnant Swanlund oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Motorfundamentet och landningsstället totalhavererat. Smärre skador å vingstället.
Skador motor: Propeller totalhavererad. Vippmekanismen cyl. 5 förskjuten.
Till CVV 1938-07-12
Till CVV, materielreserv
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Märkning 8-63 (1939-02)
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-59
Kasserat 1941-07-30
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 30
Numrerat 1222
Levererat till CFM 1935-01-07
Godkänt 1935-04-23
Till CVM 1935-05-07 med motor typ BJ VIIF nr 7585
”Flygplan typ J 6, J 6A och J 6B samt J 7 få tills vidare ej användas för flygning” enl telegram från flygstyrelsen 22/7 1935 kl 1050
” Fpl typ J 6 får åter användas.” enl FS, TB T.457:71 daterad 1935-09-14
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-7
Registreringsnummer 222 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Fpl fluget till Västerås 1935-12-04 för nedmontering. Järnvägstransport till Östersund för skidprov.
Åter CVM 1936-02
Till CVM; liten översyn
Överlämnat till F 1 1937-02-01
Förråd 1937-02-01
Verkstad 1937-02-08. Skidor passade
Förråd 1937-02-11
Verkstad 1937-05-13. Besiktning och justering
Formation 1937-06-05
Verkstad 1937-07-03. Falltank reparerad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Formation 1937-07-05
Verkstad 1937-08-16. Tungor för landningsställets. krysstag förstärkta.
Formation 1937-08-20
Verkstad 1937-10-01. Motorbyte och justeringar å fpl. Motor typ BJ VIIF nr 7831 inmonterad
Formation 1937-10-06
Förråd 1937-10-15
Till CVV 1937-11; Liten fplöversyn. Klädseln rengjord och impregnerad med W25 och W26.
Förråd 1938-02-25
Formation 1938-05 01
Haveri 1938-07-04
Motor: BJ VIIF nr 7831
Ff löjtnant Swanlund oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Motorfundamentet och landningsstället totalhavererat. Smärre skador å vingstället.
Skador motor: Propeller totalhavererad. Vippmekanismen cyl. 5 förskjuten.
Till CVV 1938-07-12
Till CVV, materielreserv
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Märkning 8-63 (1939-02)
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-59
Kasserat 1941-07-30