J 6B nr 1226, 226

I tjänst: 1930-1941
Antal i Flygvapnet: 7 st J 6, 3 st J 6A och 7 st J 6B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

J 6B nr 1226, 226

Inlägg av Leif Fredin »

Typ: Svenska Aero SA-14 Jaktfalken II
Tillverkare: A.B. Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning, Linköping
Tillverkningsnummer 34

Numrerat 1226
Godkänt 1935-11-22
Till CVM
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 1-10
Registreringsnummer 226 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

F 1 formation 1936-05-07 med motor typ BJ VIIF nr 7816
Verkstad 1936-05-22. Justering av bromsarna
Formation 1936-05-29
Verkstad 1936-07-16. Motorfundamentet sänt till ASJA för ombyggnad
Förråd 1936-08-10
Formation 1936-09
Verkstad 1936-10-04. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7824 monterad
Till CVM 1937-02-26 för montering av 8 mm ksp
F 1 förråd 1937-03-18
Verkstad 1937-05-13. Besiktning och mindre justering
Förråd 1937-05-24
Formation 1937-05-31

Haveri 1937-08-25
Motor: BJ VIIF nr 7824
Ff aspirant Nettelbladt-Holstein oskadad
Orsak till haveri: För hög sättning.
Skador flygplan: Vänster främre landningsställsben knäckt. Diverse smärre skador å vänster undre vinge och skevningsroder.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Verkstad 1937-08-25. Reparation efter haveri
Formation 1937-08-26
Verkstad 1937-09-06. Tungor för landningsställets krysstag förstärkta.
Formation 1937-09-09

Haveri 1937-09-15
Motor: BJ VIIF nr 7824
Ff aspirant von Segebaden.
Orsak till haveri: För hög sättning.
Skador flygplan: Höger främre landningsställsben knäckt. Höger undre skevningsroder smärre skador.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

F 1 förråd 1937-10-15
Verkstad 1937-11-03. Besiktning och justering.
Formation 1937-11-11
Radio inmonterad 1937-12-20
F 1 verkstad 1938-02. Besiktning och justering
Formation 1938-02-11
Verkstad 1938-03-17; Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ BJ VIIF nr 7537 inmonterad
Formation 1938-04-29

Haveri 1938-06-01
Motor: BJ VIIF nr 7537.
Ff resoffasp. Neppelberg oskadad
Orsak till haveri: Kollision med flygplan på marken..
Skador flygplan: Vingspetsar å vänster sida samt propeller skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr

Till CVM 1938-06-01; haverireparation
F 1 formation 1938-06-21
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03 med motor typ Bj VIIF nr 7537
Till CVM Fc 1938-11-04 som lån
F 8 formation 1938-11-08

Totalhaveri 1939-02-23 vid Säby gård, Jakobsberg. Märkning 1-10
Motor: BJ VIIF nr 7537
Ff löjtnant C S Norén oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av fpl. glidförmåga.
Skador flygplan: Större skador å vingställ, landningsställ, fundament, kropp
Skador motor: Större yttre skador å cyl 5 o 6, inre skador hava ej kunnat fastställas.

Bild

Kasserat 1939-05-05 med motor typ BJ VIIF nr 7537
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: J 6B nr 1226, 226

Inlägg av Lars Larsson »

Gångtid = 327,66 timmar enligt Kontakt 52.

/Lars Larsson
Bengt Ekbladh

Re: J 6B nr 1226, 226

Inlägg av Bengt Ekbladh »

J 6B nr 1226, 226

Bild av planet...1-10
https://www.bing.com/images/search?view ... 3D5E321790
Skriv svar

Återgå till "J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II"