Sida 1 av 1
DC-3:an i ett nytt perspektiv
Postat: 12 maj 2014, 16:47
av christer
Sanningen om DC-3:ans hemliga uppdrag mot Sovjetunionen.
Nya boken DC-3:an-Kalla krigets hemlighet avslöjar att den svenska DC_3:ans flygning 1952 var betydligt mer provocerande än vad som hittills framkommit. Sverige spelade en anmärkningsvärd roll i den kedja av händelser som höll på att leda till det tredje världskriget.
-En viktig del av den svenska historien måste nu skrivas om, säger Christer Lokind, författare till den nya boken och med en bakgrund på både MUST (underrättelsetjänsten) och FRA.
Boken finns redan hos SFF Medlemsservice. 224 sid. Medlemspris 260 kr.
sff.medlemsservice@telia.com
0768 220 300
/Christer
Re: DC-3:an i ett nytt perspektiv
Postat: 22 maj 2014, 20:21
av Lars Sundin
Har alldeles nyss läst slut boken. Mycket välskriven och därmed lättläst. En del kan konsten. Eller är det så att jag inte är så kritisk/nyfiken om vad som "egentligen" hände; har läst mycket nog tror jag men tyckte det var bra att de efterlevandes situation äntligen togs upp. Jag skulle inte köpt boken om det inte varit en ÖFS-förmån; det finns visst ingen Ikaros mer.
Reklamens sedvanliga överord är dock överord, "utfall" mot sovjetiska radarstationer var väl inget märkvärdigt.
Saklig. det har fablats en del om DC-3:an. No names.
Lokinds bok rekommenderas. Snyggt grafisk utformad också.
Lars S, medveten om att det inte är meningen att det ska recenseras här, men det är väl kul för Christer (och andra som skriver på forumet) att få en respons
Re: DC-3:an i ett nytt perspektiv
Postat: 23 maj 2014, 00:05
av Arne M
Lars Sundin skrev:Har alldeles nyss läst slut boken. Mycket välskriven och därmed lättläst. En del kan kan konsten. Eller är det så att jag inte är så kritisk/nyfiken om vad som "egentligen" hände; har läst mycket nog tror jag men tyckte det var bra att de efterlevandes situation äntligen togs upp. Jag skulle inte köpt boken om det inte varit en ÖFS-förmån; det finns visst ingen Ikaros mer.
Reklamens sedvanliga överord är dock överord, "utfall" mot sovjetiska radarstationer var väl inget märkvärdigt.
Saklig. det har fablats en del om DC-3:an. No names.
Lokinds bok rekommenderas. Snyggt grafisk utformad också.
Lars S, medveten om att det inte är meningen att det ska recenseras här, men det är väl kul för Christer (och andra som skriver på forumet) att få en respons
Jag tycker faktiskt att det är en bra konsumentupplysning för oss andra här i forumet om en bok som Lokinds om DC-3:an 'recenseras'! Jag har själv alldeles för många böcker (flyg, tåg och annan teknik förutom all skönlitteratur som inhandlats på rean under åren!
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
) i bokhyllan för att jag ska köpa ännu en bok på chans. Jag vill veta säkert på förhand att det är en intressant bok och därför värdesätter jag magister Lars bedömning av boken. Det blir alltså en garanti för att det är en vederhäftig och läsvärd bok som inte bara kommer att samla damm bland alla andra ännu ej lästa böcker köpta på spekulation 'for a rainy day'!.
Och vad är bättre än att kommentera en bok som den om DC-3:an? Det är ju just sådana här kommentarer som efterlyses i en annan av de senaste dagarnas trådar apropå att forumet behöver aktiveras. Boken handlar ju om ett viktigt historiskt skeende i den svenska 1900-talshistorien där DC-3:an – denna trogna arbetshäst (kan man säga så om ett flygplan?
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
) – spelade en huvudroll. Dessutom fyller DC-3 som flygplanstyp 80 år i december nästa år 2015 vilket är en ansenlig ålder och därför är allt som rör detta flygplan av största intresse i ett forum som vårt. Så vi kan kanske börja firandet av jubilaren lite i förväg genom att läsa boken om DC-3:an och dess plats i kalla krigets flyghistoria!
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: DC-3:an i ett nytt perspektiv
Postat: 23 maj 2014, 06:51
av ecafrze
Lars Sundin skrev:Lars S, medveten om att det inte är meningen att det ska recenseras här, men det är väl kul för Christer (och andra som skriver på forumet) att få en respons
Att recensera flygböcker är flygrelaterat och hör hemma. Som sagt, det ska vara högt i tak här!
Jag ska nog ta och skaffa den där boken tror jag..
Re: DC-3:an i ett nytt perspektiv
Postat: 23 maj 2014, 07:11
av christer
Alla som kommer till Roll Out-en i Västerås på söndag kan köpa den över disk i SFFs monter, och få den med sig hem. Så långt lagret räcker.
/christer
Re: DC-3:an i ett nytt perspektiv
Postat: 27 maj 2014, 06:41
av Leif Alenäs
En liten undran. Var fick dom all el ifrån då dessa apparater slukar mycket ström då dom var rördrivna. Jag kan inte tänka mig att flygplansmotorernas generatorer klarade av att ge ström till allt. Någon som vet? Jag menar då alla avlyssningsapparater som var monterade i passagerarutrymmet.
Re: DC-3:an i ett nytt perspektiv
Postat: 27 maj 2014, 07:22
av Lars Sundin
Apropå Leif Alenäs fråga om strömförsörjningen på Tp 79001, har jag tagit mig friheten att publicera två sidor ur LUTAB:s tekniska rapport för några år sedan:
http://larsan13.files.wordpress.com/2014/05/62.jpg
http://larsan13.files.wordpress.com/2014/05/63.jpg
Det är litet primitivt gjort, men texten bör vara läsbar.
Re: DC-3:an i ett nytt perspektiv
Postat: 27 maj 2014, 07:28
av Leif Alenäs
Tack Lars detta hade jag missat. Nu klarnar allt.