17101 B 17B, S 17BL
Postat: 14 maj 2014, 10:31
17101
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 1
Överlämnades till FF kontroll 1941-12-18
Överfluget till SAABL 1942-01-05
Till Fc förfogande för prov
Levererat till F 7 1942-07-28 med Motor typ My XXIV nr 612
Godkänt 1942-09-01
Överlämnat till F 3 1943-06-05
Till CVM; liten översyn. Påbörjad 1943-12-22. Svårigheter med hydraulsystemet. Korrosionsskador; reparation vid CVM av SAAB personal. Klar 1944-05-16
Haveri 1945-10-16
Motor: My XXIV nr 711
Ff löjtnant Öberg oskadad
Orsak till haveri: Vid kontrollflygning efter införande av ändringar gick ej stället att fälla ut, varför föraren måste tillgripa nödnedfällningen. Härvid gick ej sporren ut fullständigt och fälldes därför in vid landningen.
Skador flygplan: Packning, ritn 49236, å manöverventil, ritn 18060 trasig. Stjärtkonens undre del söndrig, spinnfenan fullständigt kass, spant 18602 å stn 7135 kass samt en del mindre skador å stjärtpartiet.
Beräknad reparationskostnad 965:-
Haveri 1946-09-09. Märkning 3-66
Motor: My XXIV nr 711
Besättningen, ff fänrik Carl-Lennart Lindemark (FFSU), fs löjtnant Nils .G S Wikström (FFSU) omkom
Kasserat 1946-10-22. Gångtid 442:20 tim . Antal flygningar 658 st. Med motor typ My XXIV nr 711.
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 1
Överlämnades till FF kontroll 1941-12-18
Överfluget till SAABL 1942-01-05
Till Fc förfogande för prov
Levererat till F 7 1942-07-28 med Motor typ My XXIV nr 612
Godkänt 1942-09-01
Överlämnat till F 3 1943-06-05
Till CVM; liten översyn. Påbörjad 1943-12-22. Svårigheter med hydraulsystemet. Korrosionsskador; reparation vid CVM av SAAB personal. Klar 1944-05-16
Haveri 1945-10-16
Motor: My XXIV nr 711
Ff löjtnant Öberg oskadad
Orsak till haveri: Vid kontrollflygning efter införande av ändringar gick ej stället att fälla ut, varför föraren måste tillgripa nödnedfällningen. Härvid gick ej sporren ut fullständigt och fälldes därför in vid landningen.
Skador flygplan: Packning, ritn 49236, å manöverventil, ritn 18060 trasig. Stjärtkonens undre del söndrig, spinnfenan fullständigt kass, spant 18602 å stn 7135 kass samt en del mindre skador å stjärtpartiet.
Beräknad reparationskostnad 965:-
Haveri 1946-09-09. Märkning 3-66
Motor: My XXIV nr 711
Besättningen, ff fänrik Carl-Lennart Lindemark (FFSU), fs löjtnant Nils .G S Wikström (FFSU) omkom
Kasserat 1946-10-22. Gångtid 442:20 tim . Antal flygningar 658 st. Med motor typ My XXIV nr 711.