17103
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 3
Levererat till F 3 1942-02-19
Godkänt 1942-05-07
Nödlandning 1942-03-02 vid F 3 Malmen
Ff fänrik Eklund oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av bränslebrist. I reservtanken fanns bränsle kvar men denna var ej inkopplad.
Nödlandning 1942-05-12
Ff major Lorichs oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av bränslebrist. Föraren låg i plané med avsikt att landa, då motorstoppet inträffade.
Haveri 1942-11-30 vid F 7 Såtenäs. Märkning 3-31
Total gångtid: 66.05 tim
Besättningen ff furir 315 Arne I.E. Rosell, mek överfurir 115 Tage Gustavsson oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop efter landning
Skador flygplan: Landningsställsvaggorna havererade, landningsställsstöttorna avbrutna, höger vinge skadad, två propellerblad krökta samt diverse mindre skador å flygkroppens undersida.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: ung 20.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
anmälan från furir 325 Rosell ang haveri med fpl S 17 regnr 17103, fljnr 32 under landning på F 7 flygplats, bil 1.
Bil 1
Furir 315 A.I.E. Rosell
Med anmälan om haveri.
Till Chefen för 3 div.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag under landning på F 7 flygfält havererade med fpl. S 17 nr 32 den 30/11 1942.
Såtenäs den 1/12 1942.
Arne Rosell
Furir
Landningsställsvaggorna havererade, landningsställsstöttorna avbrutna, höger vinge skadad två propellerblad krökta samt diverse mindre skador å flygkroppens undersida.
Furir 315 Rosell anförde i huvudsak enl bil 2.
Bil 2.
Furir 315 Rosell meddelade, att han tjänstgjorde som ff å fpl S 17 nr 31 (regnr 17103) och att han erhållit order att avgå från Barkarby till Såtenäs, dit R. ankom kl 1420.
Vid starten från Barkarby fungerade fpl bromsar utan anmärkning.
Fpl hade därvid ej heller någon girningstendens.
R. överflög Såtenäs flygfält på 75 m höjd för rekognosering. Han fann därvid att bästa platsen för landning var mellan två förut lätt havererade fpl ur F 7, vilka sinsemellan lågo på 300 – 400 m avstånd. Anblicken av två havererade fpl gjorde att R. ansatte landningen som motorlandning. Sättningen var normal utan tendens till svängning. Efter sättningen drog R. av gasen helt.
C:a 50 m efter sättningen kände R. plötsligt en kraftig vridning av fpl åt vänster, varvid R. omedelbart bromsade fullt på höger broms. R. lyckades emellertid härmed ej häva svängen (vridningen). Fpl började i stället att småstudsa, varunder stjärtpartiet alltmer vek över åt höger. R. släppte därvid höger broms. Efter c:a 100 m rullning från sättningen, då fpl hade vänt sig 180°, kände R. att landstället vek sig åt höger. Då R. märkte denna vikning kuperades motorn omedelbart.
R. anser, att haveriet orsakats av en liten vall på flygfältet c:a 50 m efter den plats, där sättningen skedde. Vänster hjul hade nämligen passerat en obetydlig knöl på denna vall, medan höger hjul däremot passerat en avfasning av densamma.
Uppläst och vidkänt:
Arne Rosell
Furir 315
Löjtnant Tornberg F 7 anförde i huvudsak följande:
Att han från 300 – 400 m avstånd såg fpl 31 landning. Landningen var fullt normal.
Han ansåg att haveriet förorsakats av ojämnhet å flygfältet.
Uppläst och vidkänt:
Verner Tornberg
Löjtnant
Asp Nordström som på c:a 500 m avstånd såg landningen anser, att denna var en fullt normal trepunktslandning. Ganska snart efter sättningen gick fpl in i en ground-loop åt vänster.
Uppläst och vidkänt:
Lars Nordström
Aspirant
Överfurir 115 Gustavsson anförde i huvudsak följande:
Överfurir 115 Gustavsson, som medföljde som mek i fpl, anförde, att fpl efter sättningen, som var mjuk och enl hans bedömande fullt normal, hade rullat ungefär 50-60 m, då det helt oväntat började svänga åt vänster. Denna sväng ökades mer och mer till fpl svängt 180°, då det vek sig åt höger.
G. kände efter c:a 75 m utrullning kraftiga vibrationer i fpl samtidigt som han fick känslan, att fpl helt bars upp av höger hjul.
Uppläst och vidkänt:
Tage Gustafsson
Överfurir 115.
Löjtnant Svennemark meddelade, att landningen enl hans bedömande var normal.
Uppläst och vidkänt:
Tyke Svennemark
Löjtnant
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Se bil 3.
Bil 3.
Sättningen har enl samtliga vittnens utsago varit normal. Hjulspåren på platsen bekräfta riktigheten av dessa vittnesmål. Spåren efter såväl hjul som sporrhjul ha kunnat iakttagas.
Fpl har, som framgår av bifogad skiss, bil A, c:a 50 m efter sättningen rullat över en liten vall på flygfältet. Denna vall har uppkommit efter igenfyllning av nedlagda dräneringsrör. Vallens profil vid platsen där höger och vänster hjul passerat, hade vid tillfället en tvärprofil, som närmare framgår av bil A. Som synes är vallen, där vänster hjul passerat högre.
Ff och mek hava c:a 50 m efter sättningen känt en markerad girtendens åt vänster. Ff uppgift om omedelbar bromsning, sedan han känt denna tendens är bekräftad av spåret efter höger hjul. Av hjulspåren att döma har fpl girning påbörjats omedelbart efter passerandet av denna vall.
Det synes därför troligt, att girningen uppkommit genom, att vänster hjul ”bromsats upp” av vallen. Ff parad har varit riktig. Huruvida girningen genom långvarigare och kraftigare bromsning hade kunnat hävas är praktiskt sett omöjligt att avgöra. I varje fall har ff icke brutit mot utfärdade föreskrifter eller i övrigt varit försumlig.
Vissa områden av Såtenäs flygfält har enl MFSH 22/1942 på grund av flygfältsarbeten och sanka delar varit avstängt t o m den 30/11. I anledning härav utlades genom min försorg landningsmärke och avdelades ur div bitr. trafikledare. Detta vidtogs som en försiktighetsåtgärd trots, att marken var frusen och genom ovannämnda MFS utsänd varning enl MFSH 23/1942 upphävts fr o m den 1/12.
Sedan jag landat och förhört mig ang fältets beskaffenhet hos bl a trafikledaren och därvid erhållit uppgift, att fältet var helt klart, och med hänsyn till att F 7 flygningar pågingo utan landningsmärke, drogs av mig utlagt märke in.
Såtenäs den 3/12 1942.
Bertil Carlberg
Förhörsledare
/T. Svennemark
Beslut:
Då ff icke synes kunna göras ansvarig för haveriet, vidkännes kronan reparationskostnaderna. Orsaken till den första girningstendensen synes vara en låg men ojämn jordvall på fältet (F 7).
Malmen den 17/12 1942
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan
Flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1944-09-27
Klar 1945-02-09
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-11-05 för motorundersökning. Motor typ My XXIV nr 748
Till F 3 1946-11-08.
Kasserat 1949-05-09
17103 S 17BL
I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier