Sida 1 av 1

17109 B 17B

Postat: 14 maj 2014, 10:52
av Leif Fredin
17109
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 9

Levererat till F 7 1942-04-28 med motor typ My XXIV nr 695
Godkänt 1942-05-12

Haveri 1942-07-15. Ground loop efter vid landning F 7. Märkning 7-9.
Motor: My XXIV nr 695
Besättningen ff elev aspirant Gösta Åkerwall, lärare fänrik Arne Jufors oskadad
Orsak till haveri: Groundloop.
Skador flygplan: Landningsställsben kassabla. Höger yttervinge avbruten. Främre kroppsunderdel, större skador. Propellern deformerad.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Haveri 1942-09-23 vid Donsö. Märkning 7-9
Motor: My XXIV nr 695
Besättningen ff vpl. korpral. Sven Ivarsson omkom, vicekorpral S Torkel Bratt räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1943-06-25 med motor typ My XXIV nr 695

Re: 17109 B 17B

Postat: 30 maj 2014, 20:07
av Bengt Ekbladh
>>Haveri 1942-09-23 vid Donsö. Märkning 7-9 Motor: My XXIV nr 695
Besättningen ff vpl. korpral. Sven Ivarsson omkom, vicekorpral S Torkel Bratt räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1943-06-25 med motor typ My XXIV nr 695>>

Tidning säger:
”Under samövning med förband ur marinen , bla dykövningar mot markmål , störtade ett plan.
Möjligen blev påfrestningarna för stora.”

B 17 boken säger:
Under samövning med marinen har 1/ F7 anfallit kustbatterier vid Donsö.
2 plan kom nära i anfallet och 17109 svänger brant höger varvid höger vinge bryts och lossnar.
Det blev en spiral mot marken.
ff vpl. korpral. Sven Ivarsson medföljer planet neråt.
För vicekorpral S Torkel Bratt brister fastbindningsremmarna och han slungas genom huvtaket ,
efter en kort medvetslöshet utlöses fallskärmen och han blir därmed den förste som räddar sig med skärm ur fpl 17.
Bratts erhöll vissa skador i ansiktet.

Observera att 17109 vid sitt första haveri 1942-07-15 bryter höger vinge vid ground loop efter landning F 7.