Sida 1 av 1

18107 B 18A, S 18A

Postat: 15 maj 2014, 09:32
av Leif Fredin
18107
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Första flygning 1944-04-18
Levererat till F 1 1944-05-31. Motorer typ STWC3 nr (V) 1026, nr (H) 1046
Godkänt 1944-08-10
Märkning 1-5
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1946-04-16 enligt FSO skrivelse 39HR 31/8-45. Motorer typ STWC3 nr (V) 1026, nr (H) 1046
Överlämnat till F 3 1947-05-02

Haveri 1947-10-28. Märkning 3-50

Verkstad; reparation. Påbörjad 1947-11-03, klar 1948-02-07
Överlämnat till F 11 1949-05-23 jämlikt CFV skr H 52/1949. Gångtid total 377 tim. Motorer typ STWC3 nr 1036. Gångtid total 339 tim. Efter SM 41 tim, nr 1182. Gångtid total 173 tim
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1949-08-15, klar 1949-12-21

Totalhaveri 1950-08-09 vid Motala.
Besättningen, stamff, vk Kurt E. Engström (GFSU:l), fsig korpral Leif Evert Herman Larsson omkom.

Kasserat 1950-10-23 med motorer typ STWC3 nr 1109, 1269

Re: 18107 B 18A, S 18A

Postat: 19 maj 2014, 21:06
av Bengt Ekbladh
18107

Haveri 1947-10-28. Märkning 3-50
Verkstad; reparation. Påbörjad 1947-11-03, klar 1948-02-07

Efter sporrhjulsbyte, kör igenom ett staket , mot dike, nosen skadad.
Beräknad kostnad 12000:-
Planet skulle till 2:a div.
(S 18A tillförs 2:a div. 1947-05)
Erfarenhet från F11 är att S 18A är svår att förflytta på marken.

18107 med motorer nr 1026 och 1046 hade 256 tim. vid tillfället.

Re: 18107 B 18A, S 18A

Postat: 15 jan 2019, 20:17
av Bengt Ekbladh
18107 B 18A, S 18A
...
Totalhaveri 1950-08-09 vid Motala.
...
S 18A. Totalhaveri 500809 Södra Hamra gård, 4 km SV Motala vid Vätterns strand. Under spanings- och fotograferingsflygning på 2.000 m höjd har fpl brutits sönder och under ryggspinliknande rörelse störtat mot marken. Ff (vk K E Engström, GFSU:1) omkom vid nedslaget. Fsig (kp L E H Larsson) gjorde fask-utsprång och slog ned i vattnet NV Horngärdets udde. Fsig har gjort benrörelser, ej utlöst flytvästen, fått huvudet under vattnet och drunknat. Haveriorsaken har ej kunnat fastställas. Ff kan efter fotograferingen lagt fpl på planerad nordlig kurs och kursstyrningen kopplats in utan att kursinställarrosen ändrats från tidigare kurs. Sidorodret har då slagit ut fullt vänster varvid fpl gjort en häftig kaning och sidoroderlåsning inträffat. Stjärtpartiet har brutits loss. TOMÄ ang sänkning av pedalkraft för övervinnande av rodermaskin i kursstyrningen utfärdades 1951-11-14...
..
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm