18113 B 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18113 B 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18113
B 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-07-18. Motorer typ STWC3 nr (V) 1047, nr (H) 1020
Godkänt 1944-08-07
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Totalhaveri 1945-09-04 i Östersjön, 2 km nordnordost Visby. Märkning 1-röd J
Motorer: STWC3 nr V 1047, H 1020
Besättningen ff fänrik Nils J Ströman, fsig furir E. Ingemar Andersson, fs kadett S Åke B Svensson omkom

Kasserat 1945-10-22. Gångtid 171.45 tim. Antal flygningar 219 st. Motorer typ STWC3 nr 1047, gångtid 171.45 tim. nr 1020, gångtid 171.45 im.
Bengt Ekbladh

Re: 18113 B 18A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18113 B 18A
….
OM ::

Totalhaveri 450904 i Östersjön, 2 km NNO Visby. Kollision med havsytan pga motorstörningar vid start i mörker. I själva lättningsögonblicket har vänster motor minska i effekt. Ff lyckades stiga till 100 m höjd och tog in landstället. Över Visby har motorstörningarna förvärrats. För att komma tillbaka till flygplatsen har ff svängt höger för att inte riskera vikning. Ff tände landningsstrålkastaren. Motorerna gick ned till tomgång. Under svängen förlorade fpl så mycket höjd att ff påbörjade en nödlandning på vattnet nära stranden men pga den låga farten har fpl vikt sig över höger vinge och störtat i havet. Besättningen, ff (fk N J Ströman), fsig (fu E I Andersson) och fs (kd S Å B Svensson), omkom. Orsak till motorstörningen: Sannolikt tändstiftsfel och/eller fel i bränslesystemet.
Ff totalhavererade 420530 med fpl SK 15A vid F 1 (benbrott).

http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm

KOLLA även::
http://www.tjelvar.se/fv/fv1945-3.htm
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"