17116 S 17BL, S 17BS
Postat: 16 maj 2014, 16:29
17116
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 16
Levererat till F 2 1942-06-03
Godkänt 1942-06-26 i version som landflygplan.
Märkning 2-31 (1942-09-21)
Haveri 1943-08-02. Hård landning under mörkerflygning. Märkning 2-16
Motor: My XXIV nr 627
Besättningen ff offasp Kurt Jansson, fs löjtnant Anders Lilja oskadad
Orsak till haveri: Hård landning
Skador flygplan: Veckad kropp. Skadade flottörben
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr
Till CVV 1943-08-06 för reparation oxh liten översyn. klar 1944-06-29. Motor typ MyXXIV nr 779
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-06-06. Motor typ My XXIV nr 798
Klar 1948-02-24
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 749 tim. Antal flygningar 1020 st.
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 16
Levererat till F 2 1942-06-03
Godkänt 1942-06-26 i version som landflygplan.
Märkning 2-31 (1942-09-21)
Haveri 1943-08-02. Hård landning under mörkerflygning. Märkning 2-16
Motor: My XXIV nr 627
Besättningen ff offasp Kurt Jansson, fs löjtnant Anders Lilja oskadad
Orsak till haveri: Hård landning
Skador flygplan: Veckad kropp. Skadade flottörben
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr
Till CVV 1943-08-06 för reparation oxh liten översyn. klar 1944-06-29. Motor typ MyXXIV nr 779
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-06-06. Motor typ My XXIV nr 798
Klar 1948-02-24
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 749 tim. Antal flygningar 1020 st.