17121
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 21
Levererat till F 2 1942-06-20. Motor typ My XXIV nr 700
Godkänt 1942-07-15 i version som landflygplan
Nödlandning 1942-09-19
Motor: My XXV nr 700
Besättningen ff kadett Liljequist, fs löjtnant Ahrne oskadad
Orsak till nödlandning: Hastigt uppkommande dimma.
Märkning 2-36 (1942-10-09)
Totalhaveri 1942-10-21 vid Rönningesjön, Viggbyholm.1 Märkning 2-36
Motor: My XXIV nr 700
Besättningen ff fli PM. Swensson skadad, fs fli 3.graden res Sten V Frykholm omkom
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Orsak till haveri: Nödlandningen misslyckades.
Skador flygplan: Vingar, roder och flottörer totalhav, kroppen svårt skadad.
Skador motor: Obetydliga skador.
Kasserat 1943-01-14 med motor typ MyXXIV nr 700. Åtgärder efter kassation: Fplkropp med mittvinge och stjärtparti skall iståndsättas. Till instruktionsändamål
17121 S 17BL, S 17BS
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
17121 S 17BL, S 17BS
Senast redigerad av Leif Fredin den 02 maj 2016, 12:46, redigerad totalt 1 gång.
Re: 17121 S 17BL, S 17BS
17121 S 17BL S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 21
Levererat till F 2 1942-06-20. Motor typ My XXIV nr 700
Godkänt 1942-07-15 i version som landflygplan
Nödlandning 1942-09-19
Motor: My XXV nr 700
Besättningen ff kadett Liljequist, fs löjtnant Ahrne oskadad
Orsak till nödlandning: Hastigt uppkommande dimma.
Märkning 2-36 (1942-10-09)
Fråga här::Ändrat till 17BS version När?
Totalhaveri 1942-10-2---- vid Rönningesjön, Viggbyholm.1 Märkning 2-36
Motor: My XXIV nr 700
Rätt datum för haveriet är::1942-10-21
17121 hade då 153 ggtimmar och My XXIV nr 700 , 155 ggtimmar.
17-boken säger följande::
>>Under provflygning avseende prov med kabinuppvärmning för SAABs räkning inträffade haveriet.
Flygplanet har startat normalt och stigit till 2000m höjd och sedan förberett landning samtidigt som en S 5:a även förberett landing.
Eftersom det rådde vindstilla med bleke företog ff ett andra varv på 150m höjd runt flygstationen. När planet befann sig över Rönningesjön inträffade motorstörning. Handpumpning har inte gett resultat varför ff ansatt nödlandning på Rönningesjön och därvid felbedömt höjden så att planet med stor kraft och med 200 km/tim träffat vattenytan. Flottörerna slets av och planet hamnade på rygg och sjönk på 2,5m djup. Av besättningen lyckades ff (fing 3 res/AFT ) P.M.Svennson ta sig ur planet med medelsvåra skador medan fs (fing 3 res/AFT )
S V Frykholm omkom genom drunkning.
Haveriorsaken anges som bränslebrist (fel bränsletank inkopplad) som orsakade motorstörning i förening med felbedömning vid efterföljande ansatt nödlandning.
In Memoriam säger::
För sen upptagning, misslyckad nödlandning.
Fråga enligt ovan::
Ändrat till 17BS version När?....
((Godkändes 1942-07-15 i version som landflygplan , Nödlandar 1942-09-19 och repareras,,
Vid haveriet 1942-10-21..var det som synes 17BS :
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 21
Levererat till F 2 1942-06-20. Motor typ My XXIV nr 700
Godkänt 1942-07-15 i version som landflygplan
Nödlandning 1942-09-19
Motor: My XXV nr 700
Besättningen ff kadett Liljequist, fs löjtnant Ahrne oskadad
Orsak till nödlandning: Hastigt uppkommande dimma.
Märkning 2-36 (1942-10-09)
Fråga här::Ändrat till 17BS version När?
Totalhaveri 1942-10-2---- vid Rönningesjön, Viggbyholm.1 Märkning 2-36
Motor: My XXIV nr 700
Rätt datum för haveriet är::1942-10-21
17121 hade då 153 ggtimmar och My XXIV nr 700 , 155 ggtimmar.
17-boken säger följande::
>>Under provflygning avseende prov med kabinuppvärmning för SAABs räkning inträffade haveriet.
Flygplanet har startat normalt och stigit till 2000m höjd och sedan förberett landning samtidigt som en S 5:a även förberett landing.
Eftersom det rådde vindstilla med bleke företog ff ett andra varv på 150m höjd runt flygstationen. När planet befann sig över Rönningesjön inträffade motorstörning. Handpumpning har inte gett resultat varför ff ansatt nödlandning på Rönningesjön och därvid felbedömt höjden så att planet med stor kraft och med 200 km/tim träffat vattenytan. Flottörerna slets av och planet hamnade på rygg och sjönk på 2,5m djup. Av besättningen lyckades ff (fing 3 res/AFT ) P.M.Svennson ta sig ur planet med medelsvåra skador medan fs (fing 3 res/AFT )
S V Frykholm omkom genom drunkning.
Haveriorsaken anges som bränslebrist (fel bränsletank inkopplad) som orsakade motorstörning i förening med felbedömning vid efterföljande ansatt nödlandning.
In Memoriam säger::
För sen upptagning, misslyckad nödlandning.
Fråga enligt ovan::
Ändrat till 17BS version När?....
((Godkändes 1942-07-15 i version som landflygplan , Nödlandar 1942-09-19 och repareras,,
Vid haveriet 1942-10-21..var det som synes 17BS :
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 17121 S 17BL, S 17BS
Ändrat till 17BS version När?....
När fpl typ 17B vid F 2 blev ändrade till 17BS eller 17BL kräver tillgång till ”Fpljournalkort” för varje enskilt fpl, och dessa är nästan alla utgallrade.
Det enda journalkort jag funnit är till fpl 17128 så man kan jämföra med detta fpl hur ofta byten kunde ske mellan BL eller BS.
När fpl typ 17B vid F 2 blev ändrade till 17BS eller 17BL kräver tillgång till ”Fpljournalkort” för varje enskilt fpl, och dessa är nästan alla utgallrade.
Det enda journalkort jag funnit är till fpl 17128 så man kan jämföra med detta fpl hur ofta byten kunde ske mellan BL eller BS.