Sida 1 av 1

17125 S 17BL, S 17BS

Postat: 17 maj 2014, 10:09
av Leif Fredin
17125
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 25

Levererat till F 2 1942-06-20. Motor typ My XXIV nr 704
Godkänt 1942-07-21 i version som landflygplan
Märkning 2-40 (1942-09-10)

Nödlandning 1942-10-24 Märkning 2-40
Motor: My XXIV nr 704
Ff kadett Liljequist oskadad
Orsak till nödlandning: Motorhaveri
Skador motor: Tändstift borta samt tändstiftskabel avsliten..

Nödlandning 1944-03-29. Märkning 2-25
Motor: My XXIV nr 723
Ff kadett Boström oskadad
Orsak till nödlandning: Dåligt väder
Orsak till haveri: Kollision med boj.
Skador flygplan: Landningsställsben stukat. Vänster flottörnos skadad.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV; liten översyn. Beräknas påbörjas 1945-08-15, beräknas klar 1945-11-15

Haveri 1946-10-23 vid Hårsfjärden
Motor: My XXIV nr 7
Besättningen ff furir S Bjurtoft (FFSU), fs fänrik S S Larsson (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster flottörben totalhavererat. Vänster flottörs främre del intryckt.
Beräknad kostnad 4.900:- kr

Orsak till haveri: Kollision med brygga vid inkörning på grund av oriktigt utförd tilläggningsmanöver. Ff har felbedömt möjligheterna att från ett olämpligt valt utgångsläge, med tämligen stark vind bakifrån, utföra en sväng från vinden åt höger inom det begränsade utrymme, som stod till förfogande.

Till F 2 verkstad; liten översyn. Påbörjad 1947-09-09, klar 1948-02-24
Kasserat 1949-06-04
Kassation upphävd 1949-12-23
Kasserat 1950-09-19