Sida 1 av 1

18127 B 18A, S 18A

Postat: 18 maj 2014, 09:58
av Leif Fredin
18127
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-09-15. Motorer typ STWC3 nr (V) 1113, nr (H) 1072
Godkänt 1944-09-23
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 14 1945-05-02 som lån
Återlämnat till F 1 1947-06-18
Överlämnat till F 3 1947-09-23
Överlämnat till F 21 1948-10-26 jämlikt CFV skr H 123/48. Gångtid total 148 tim. Motorer typ STWC3 nr (V) 1072. Gångtid total 148 tim,
nr (H) 1113. Gångtid total 148 tim.
Märkning 21-24 (1950-05-30)
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-12-14.
Modifiering klar 1951-01-15.
Klart för leverans 1951-01-24.
Fpl hämtat 1951-01-26.

Totalhaveri 1951-02-12 vid Bengtskäret, 16 km öster Piteå. Märkning 21-24
Besättningen ff fanjunkare Rune B Sköld (FFSU), fs löjtnant Hans E Jakobsson, fsig furir Harry V Björkryd omkom.

Kasserat 1951-08-24

Re: 18127 B 18A, S 18A

Postat: 30 mar 2019, 16:53
av Bengt Ekbladh
18127 B 18A, S 18A

Totalhaveri 1951-02-12 vid Bengtskäret, 16 km öster Piteå. Märkning 21-24 ..
..
Kollision med isen i dålig sikt under instrumentnavigering , ev sjukdom

Re: 18127 B 18A, S 18A

Postat: 26 feb 2020, 23:42
av Bengt Ekbladh
18127 B 18A, S 18A
kolla sid 71 om hur det hände.
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8

...hittades Hans .E.Jakobsson

Re: 18127 B 18A, S 18A

Postat: 27 feb 2020, 00:12
av Bengt Ekbladh
18127 B 18A, S 18A
Totalhaveri 1951-02-12 vid Bengtskäret, 16 km öster Piteå. Märkning 21-24
Besättningen ff fanjunkare Rune B Sköld (FFSU), fs löjtnant Hans E Jakobsson, fsig furir Harry V Björkryd omkom.
Det sönderslagna planet
In Memoriam säger::Koll isen i dålig sikt under instrumentnav.....ev sjukdom

hittades Hans .E.Jakobsson