17128 S 17BL, S 17BS
Postat: 18 maj 2014, 10:07
17128
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 28
Levererat till F 2 1942-07-07. Motor typ My XXIV nr 712
Godkänt 1942-07-24 i version som landflygplan
Överlämnat till F 3 1942-08-14. Landställ monterat
Nödlandning 1942-09-08 c:a 1 km norr Hassle kyrka på grund av motorfel.
Motor: My XXIV nr 712
Besättningen ff furir Gunnar Nordgren, fs kadett Gunnar Knutsson oskadad
Orsak till nödlandning: Hopskärning av motorn.
Orsak till haveri: Landning med infällt hjulställ.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad på undersidan; diverse skador på stjärtroder.
Skador motor: Motorn svårt skadad genom skärning. Propellerbladen krökta, propelleraxeln något krokig.
Beräknad reparationskostnad c:a 40.000:- kr
F 3 förråd 1942-09-08
Verkstad 1942-10-26
Förråd 1944-02-17
Överlämnat till F 2 1944-03-13
Märkning 2-28
Till CVV 1944-04-17. Hjullandställ nedmonterat, flottörställ monterat
F 2 förråd 1944-10-16
Formation 1944-11-06
Förråd 1945-01-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Skidställ monterat 1945-02-20
Formation 1945-02-24
Flottörställ monterat 1945-03-31
Förråd 1945-07-01
Till CVV 1945-07-19; liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 506 inmonterad.
Påbörjad 1945-07-23. Motor typ My XXIV nr 506 inmonterad
F 2 formation 1945-11-01
Hjulställ monterat 1946-03-06
Formation 1946-03-07
Flottörställ monterat 1946-04-16
Haveri 1946-09-02 vid landning i Malmö, Industrihamnen.
Motor: My XXIV nr 506
Besättningen ff löjtnant Einar Tibell (FFSU), fsig sergeant Jack Georg Fryklund (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Stjärtpartiet kraftigt deformerat. Samtliga roder deformerade. Ett flertal stringer och plåtar starkt deformerade. Båda flottörerna med flottörben deformerade. Hela fpl vattenskadat. Motor med hjälpapparater kraftigt korroderad såväl ut- som invändigt. Propeller deformerad och starkt korroderad.
Utrustning: Vattenskadad
Beräknad kostnad 130.000:- kr
Orsak till haveri: Oriktigt utförd landning. Fpl har på grund av ff felbedömning av höjd och flygläge med relativt hög hastighet träffat vattnet under pågående svag upptagning ur plané, varvid flottörerna sletos av.
Kasserat 1946-09-24. Gångtid 451:25 timntal flygningar 683 st. Motor typ My XXIV nr 506. Höga reparationskostnader.
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 28
Levererat till F 2 1942-07-07. Motor typ My XXIV nr 712
Godkänt 1942-07-24 i version som landflygplan
Överlämnat till F 3 1942-08-14. Landställ monterat
Nödlandning 1942-09-08 c:a 1 km norr Hassle kyrka på grund av motorfel.
Motor: My XXIV nr 712
Besättningen ff furir Gunnar Nordgren, fs kadett Gunnar Knutsson oskadad
Orsak till nödlandning: Hopskärning av motorn.
Orsak till haveri: Landning med infällt hjulställ.
Skador flygplan: Flygkroppen skadad på undersidan; diverse skador på stjärtroder.
Skador motor: Motorn svårt skadad genom skärning. Propellerbladen krökta, propelleraxeln något krokig.
Beräknad reparationskostnad c:a 40.000:- kr
F 3 förråd 1942-09-08
Verkstad 1942-10-26
Förråd 1944-02-17
Överlämnat till F 2 1944-03-13
Märkning 2-28
Till CVV 1944-04-17. Hjullandställ nedmonterat, flottörställ monterat
F 2 förråd 1944-10-16
Formation 1944-11-06
Förråd 1945-01-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Skidställ monterat 1945-02-20
Formation 1945-02-24
Flottörställ monterat 1945-03-31
Förråd 1945-07-01
Till CVV 1945-07-19; liten översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 506 inmonterad.
Påbörjad 1945-07-23. Motor typ My XXIV nr 506 inmonterad
F 2 formation 1945-11-01
Hjulställ monterat 1946-03-06
Formation 1946-03-07
Flottörställ monterat 1946-04-16
Haveri 1946-09-02 vid landning i Malmö, Industrihamnen.
Motor: My XXIV nr 506
Besättningen ff löjtnant Einar Tibell (FFSU), fsig sergeant Jack Georg Fryklund (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Stjärtpartiet kraftigt deformerat. Samtliga roder deformerade. Ett flertal stringer och plåtar starkt deformerade. Båda flottörerna med flottörben deformerade. Hela fpl vattenskadat. Motor med hjälpapparater kraftigt korroderad såväl ut- som invändigt. Propeller deformerad och starkt korroderad.
Utrustning: Vattenskadad
Beräknad kostnad 130.000:- kr
Orsak till haveri: Oriktigt utförd landning. Fpl har på grund av ff felbedömning av höjd och flygläge med relativt hög hastighet träffat vattnet under pågående svag upptagning ur plané, varvid flottörerna sletos av.
Kasserat 1946-09-24. Gångtid 451:25 timntal flygningar 683 st. Motor typ My XXIV nr 506. Höga reparationskostnader.