18135 B 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18135 B 18A

Inlägg av Leif Fredin »

18135
B 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1944-10-07. Motorer typ STWC3 nr (V) 1153, nr (H) 1171
Godkänt 1944-10-24
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1946-05-07 i Mälaren. Märkning 1-blå J
Motorer: STWC3 1135, 1171
Besättningen ff kadett Börjesson, fs kadett Sundgren, fsig furir Möller oskadad

Kassationsförslag 1946-11-14
Fpl 18A nr 18135. Kostnad för havrep

Härmed får jag vördsamt anmäla, att beräknad repkostnad för rubr fpl är ca kr 75 000:-. Fpl sjönk efter landning på vattnet i Mälaren, varför flertalet instrument och detaljer i den elektriska utrustningen äro kassabla och mtrlkostnaderna sålunda höga.

Med hänsyn till den ojämna arbetsbeläggningen föreligger behov av arbetsobjekt av detta slag. Om emellertid fpl med hänsyn till de höga repkostnaderna kasseras, får jag vördsamt föreslå, att användbara delar även mittvinge med mellankropp rep.

Som ovan
Nils Söderberg
Styresman

Kasserat 1946-12-13
Bengt Ekbladh

Re: 18135 B 18A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18135 B 18A
….
Om haveriet...

Haveri 460507 i Mälaren. På 30 m höjd, omedelbart sedan landstället tagits in, har varvtalet på höger motor sjunkit kraftigt till 1.600-1.800 rpm samtidigt som fpl girat åt höger. Varvtalet på höger motor fortsatte att sjunka till 1.200-1.400 rpm och hastigheten gick ned till 170-180 km/h. Fpl kunde inte hålla höjden och trots fulla roderutslag åt vänster girade fpl höger. Nödlandning ansattes med infällt landställ på vattnet. Uppbromsningen skedde jämnt men snabbt och vattnet steg hastigt. Ff (kd Börjesson), fs (kd Sundgren) och fsig (fu Möller) undkom oskadda. Bränslekranreglaget hade sannolikt hamnat i ett mellanläge. Flertalet instrument och detaljer i den elektriska utrustningen förstördes. Rep-kostnad 75.000:-.

http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"