17131 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17131 S 17BL, S 17BS

Inlägg av Leif Fredin »

17131
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 31

Levererat till F 3 1942-07-03. Motor typ My XXIV nr 713
Godkänt 1942-08-04 i version som landflygplan

Haveri 1943-04-19 vid F 3 Malmen. Märkning 3-21, tillhörde 2.div F 3
Total gångtid: 108 tim
Motor typ My XXIV nr 816
Total gångtid: 32 tim
Besättningen ff vpl korpral 155-62-41 Johan Andersson, fs fänrik Hultén oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop under inkörning efter landning. Vindstyrkan vid marken = c:a 50 km/tim. Ett kraftigt vindkast kom fpl att häftigt gira, varvid ”stället” vek sig.
Skador flygplan: Landningsställsbenen brutna. Kroppen något intryckt på vänster sida.
Skador motor: 2 propellerblad krökta.
Å annan materiel: Pejlram och antennrör avbrutna.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 14.400:- kr
Motor 300:- kr
Annan materiel 300:- kr
Summa 15.000:- kr.

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Ground-loop i samband med inkörning.

Korpral 155-62-41 Andersson anförde i huvudsak följande:
att landat och rullat ut
att han efter utrullningen svängt 90° vänster för att köra ur landningszonen
att han försökte upprepade gånger svänga 90° både höger och vänster för att kunna köra upp till hangaren i medvind
att vid sista försöket han tyckte sig komma åt vänster, varvid sannolikt vinden tagit stjärten och vände fpl åt höger, varvid landningsställsbenen vikit sig
att vindstyrkan var ganska stor med kraftiga kastbyar
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga

Uppläst och vidkänt:
Johan Andersson

Korpral 1149-45-41 Areschough anförde i huvudsak följande:
att han landat omedelbart efter Andersson
att han sett hur A. svängt ur landningszonen och sedan försökte svänga till medvind för att köra in, varvid vinden tog fpl och vred det åt höger, varvid landningsställsbenen veko sig
att han själv ej hade något besvär av vinden vid landningen
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga

Uppläst och vidkänt:
Yngve Areschough

Trafikledare Pettersson anförde i huvudsak följande:
att han iakttaget haveriet från trafikledartornet
att han sett fpl svänga upp i medvind, varvid en kastby mycket hastigt vände fpl åt höger, varvid landningsställsbenen (märkligt nog) veko sig
att han i övrigt intet vidare hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Agne Pettersson
1. TL

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Groundloop under inkörning, sannolikt beroende på att en stark kastvind gripit tag i fpl stjärt. Vindstyrkan var vid tillfället 45 – 55 km/t på marken med större vindstyrka i byar.

Malmslätt den 5/7 1943
Arne Tollbom
Förhörsledare
S. Emanuelsson
Protokollförare

Beslut:
Haveriet synes ha orsakats av ett kraftigt vindkast under fpl inkörning orsakat häftig gir, bilken medfört att landställsbenen veko sig, Föraren kan icke göras ansvarig för det inträffade, varför kronan vidkännes repkostnaderna.

Malmslätt den 5/7 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 2 1945-01-11. Motor typ My XXIV nr 737
Till CVV för montering av flottörställ.
Påbörjad 1945-01-15
Till F 2 1945-04-30
Märkning 2-31
Till CVV; liten översyn.
Påbörjad 1946-02- (?)
Klar 1946-12-14

Nödlandning 1947-06-16
Motor: My XXIV nr 661
Besättningen ff furir G Andersson (FFSU), fs metkad K Nordström (GFSU) oskadad

Orsak till haveri: Nödlandning på grund av att fäststången för vippbryggan till cylinder 1 brustit, så att ventilerna voro ur funktion.

Kasserat 1948-09-20. Gångtid 585 tim. Antal flygningar 738 st. Motor typ My XXIV nr 661.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"