17133 S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17133 S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17133
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 33

Levererat till F 3 1942-07-23. Motor typ My XXIV nr 721
Godkänt 1942-08-11 i version som landflygplan

Haveri 1943-03-19 vid fält 16. Märkning 3-37, tillhörde 3. utbdiv
Total gångtid: 121.50 tim
Motor typ My XXIV nr 721
Total gångtid: 126.55 tim
Flygförare kadett Menotti oskadad
Orsak till haveri: Kollision med bil vid utkörning till flygfältet från fplvärn (flyglarm) på fält 16.
Skador flygplan: Landställskåpan skadad (kassabel), främre delen av fällstöttan lindrigt skadad (reparabel) samt främre plåten för landningsstället skadad (kassabel).
Skador motor: Oskadad.
Beräknad reparationskostnad: 1.200:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under pågående fälttjänstövning gavs ”flyglarm”. Vid utkörning från fplvärn längs väg i och för markerad start råkade ett fpl, ff kadett Menotti, kollidera med en på vägen stående lastbil.

Kadett Menotti anförde i huvudsak följande:
Den 19/3 omkr kl 1600 gavs flyglarm vid flygfältet, varvid M. hade order, att vid detta tillfälle köra ut fpl nr 37 på fältet längs en 200 m lång och 12 m bred väg.
Utkörningen skedde utan att mek medföljde, enär M. ansåg att varenda man behövdes för att få ut bredvidstående fpl ur sina värn och för att ordna maskeringen vid värnen då fpl kört ut.
Efter 150 m körning med normal hastighet kolliderade M. med en 2 m från vänstra vägkanten parkerad lastbil, varvid vänstra landningsstället skadades.
M. erkände, att han brustit i försiktighet, men anförde som förmildrande omständigheter dels en naturlig iver att komma så fort som möjligt ut på fältet, dels att solen som stod rakt i utkörningsriktningen generade honom.

Lstkorpral 99 50/19 Edén och vpl 83-48-24 Rhöse, vilka tillförde den till flygfältet förlagda 138. lvakantroppen anförde i huvudsak följande:
De åkte båda i en lastbil längs ifrågavarande väg, varvid de hejdades av fänrik Martinsson F 3, som meddelade att ”flyglarm” rådde på fältet. Härefter begåvo de sig efter fänrik Martinssons till ett skyddsrum, varvid lastbilen förblev stående på vägen. Sedan varken hörde eller sågo de fpl, som började köra ut längs vägen.
De lände ej till eller blevo orienterade om att fpl skulle köra ut.

Uppläst och vidkänt:
Lstkorpral 99 50/19 Edén
Vpl 83-48-21 Rhöse

Fänrik Martinsson anförde i huvudsak följande:
Han vitsordade E. och R. uppgifter, Han hade uppsökt nedgången till ett skyddsrum, varifrån han hade uppsikt över fältet, men ej kunde se vägen, där fpl framfördes.
Han visste ej om, att fpl skulle starta vid flyglarm.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid övningar å flygfältet ifråga hade den bestämmelsen utfärdats, att fpl tills vidare order skulle kvarbliva i värnen. Start skulle bestämmas för varje särskilt fall. Vid detta tillfälle anbefalldes start i och för övning.
Under utkörning har Menotti icke sett den parkerade bilen dels på grund av den ifrågavarande riktning mycket begränsade synvinkeln från fpl, dels på grund av körning mot solen.
Menotti har visserligen något brustit i aktsamhet men får jag ändock, enär skadan inträffade under forcerade övningar föreslå, att målet avskrives samt att Menotti tilldelas varning.
Fotografier bifogas.

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Upl den 24/3 1943.
Bertil Carlberg
Förhörsledare
B. Hultgren
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Utredning vid krigsrätt och i förekommande fall åtal.

Malmslätt den 7/4 1943
H. Beckhammar
Chef
/J.L.W. Aschan

Haveri 1943-05-18 vid F 3, Malmen. Märkning 3-1. Tillhörde 1. utbdiv/F 3
Total gångtid: 144.20 tim
Motor typ My XXIV nr 721
Besättningen ff aspirant 210-20-41 Bernt Fyhrlund, fänrik Folke Ringborg oskadad
Orsak till haveri: Vid infällning av vingklaffarna tog föraren fel spak (landställsspaken) vadan sporren drogs in.
Skador flygplan: Skadad stjärtkon, spinfenan kassabel, de två bakersta spanten i fplkroppen samt beklädnaden under dessa deformerade.
Beräknad reparationskostnad: 600:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från fänrik Ringborg att asp Fyhrlund vid flygning den 18/5 tog fel manöverspak då han skulle draga in klaffarna. Detta förorsakade skador å fpl S 17 nr 17133 stjärtparti. Anmälan bifogas.

Fänrik Ringborg
Med anmälan.

Till Chefen för 1. utbdiv.

Härmed får jag vördsamt anmäla att aspirant 210-20-41 Fyhrlund vid flygning den 18/5 med fpl typ S 17 nr 17133 tog fel manöverspak då han skulle draga in klaffarna. F. tog manöverspaken till landningsstället vilket hade till följd att sporren gick in, varvid skador uppstodo på fpl stjärtparti.

Malmslätt den 18 maj 1943.
Folke Ringborg

Asp 210-20-41 Fyhrlund anförde i huvudsak följande:
Han hade varit med om genomgång av spakarnas handhavande och kände väla till vilka spakar som skulle användas för klaffarna. Han hade gjort en landning före den i anmälan omnämnda. Han kunde ej erinra sig, att han fått order om att tag in klaffarna, men hade gjort detta av eget initiativ, omedelbart efter det att ha svängt vänster. Han hade härvid av misstag tagit fel spak och då detta märktes hade han ögonblickligen fört fram manöverspaken för landningsstället och tagit in klaffarna samt dragit av gasen och kuperat motorn. Sedan hade han inväntat mekanikerpersonalen. Han ville slutligen ha tillagt att fpl saknade spärr för landningsställsreglaget.
Uppläst och vidkänt:

Bernt Fyhrlund
Asp 210-20-41

Fänrik Ringborg anförde i huvudsak följande:
Han var beordrad som lärare i fpl 17122 och asp Fyhrlund var förare. Han hade före utkörning med F genomgått vad ff skall kontrollera före utkörning till start, men han hade icke poängterat risken av att taga fel på manöverspakar vid handhavandet av landningsställ och klaffar. Han hade en gång i luften låtit F göra ett landningsförfarande. F hade gjort en landning innan haveriet inträffade och därvid handlat fullt riktigt. Vid sista landningen hade han sagt till F med lugn stämma att svänga vänster och dra in klaffarna. Han märkte ej genast att sporren gått in, men så snart han fick klarhet häri beordrade han F att stanna fpl.

Uppläst och vidkänt:
Folke Ringborg
Fänrik

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att asp Fyhrlund, då han skulle fälla in klaffarna på fpl 17133 tog fel på manöverspak och i stället tog spaken för landningsstället, vilket hade till följd att sporren drogs in.

Malmslätt den 21/5 1943
Tore Björkman
Förhörsledare
Lars-Olov Brunfors
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Då föraren icke kan lastas för vårdslöshet på grund av sin ovana vid fpltypen, vidkännes kronan rep-kostnaderna.

Malmslätt den 16/6 1943.
H. Beckhammar
Chef
/J.L.W. Aschan

Haveri 1944-05-25 på marken. Märkning 3-63
Motor: My XXIV nr 741
Orsak till haveri: Under utkörning till start påkördes 17133 av 17141 beroende på ouppmärksamhet från ff och fs.
Skador flygplan: Höjdroder, vänster och höger svårt skadade, fenan sönderskuren.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1945-04-27 för reparation. Klar 1945-05-15.
Till F 3 1945-05-16
Verkstad; begränsad översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-08-22, klar 1945-10-25
Kasserat 1949-05-09
Till CVV; Påbörjad 1950-06-26, klar 1951-08-10
Kassation upphävd 1950-06-28
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 481 tim, efter LF 20 tim. Antal flygningar 721 st.

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"