Sida 1 av 1

17134 S 17BL, S 17BS

Postat: 19 maj 2014, 20:58
av Leif Fredin
17134
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 34

Levererat till F 3 1942-07-30. Motor typ My XXIV nr 720
Godkänt 1942-08-11 i version som landflygplan

Skaderapport 1942-12-03. Motor typ My XXIV nr 720. Märkning 3-46

Haveri 1943-05-21 vid F 3, Malmslätt. Märkning 3-2. Tillhörde 1. utbdiv/F 3
Total gångtid: 156 tim.
Motor typ My XXIV nr 720
Flygförare aspirant 28-3-43 Uno Ohlsson
Orsak till haveri: Felbedömning vid sättning (för hög sättning).
Skador flygplan: Skadad stjärtkon, spinfenan kassabel, de två bakersta spanten i fplkroppen samt beklädnaden under dessa deformerade. Sporrens manöverkolv sönder i fästet.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 900:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från asp Ohlsson att han under flygtjänsten den 21/5 1943 slog sönder sporrstället å fpl S 17 nr 2. Skadan uppstod vid landningen på grund av något för hög sättning. Anmälan bifogas.

Asp 28-3-43 Ohlsson
Med anmälan om sönder-
slagen materiel.

Till Chefen för 1. div.

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag under flygtjänsten den 21/5 slog sönder sporrstället på fpl S 17 nr 2.

Malmslätt den 24/5 1943.
Uno Ohlsson
Aspirant.

Asp 28-3-43 Ohlsson anförde i huvudsak följande:
Skadan hade uppstått vid landningen beroende på att sättningen blev något för hög. Farten hade vid sättningsögonblicket varit i högsta laget, varför fpl studsat ett par tre gånger. Han hade tidigare utfört 5 à 6 landningar med samma fpl. Han hade vid omnämnda landning icke märkt att fpl tagit skada, men hade han stoppats av trafikledaren. Han hade då omedelbart stannat fpl och kuperat motorn. Därefter hade han inväntat mekanikerpersonalen, som tagit hand om fpl.

Uppläst och vidkänt:
U. Ohlsson
Asp 28-3-43.

Furir 75 Segerhorn anförde i huvudsak följande:
Han hade varit åsyna vittne till händelsen och observerat att sättningen var hög med hjullandning. Efter första sättningen hade fpl studsat ett antal gånger, varvid stjärten slagit hårt i marken. Han hade icke iakttagit att fpl härvid erhöll skador.

Uppläst och vidkänt:
Birger Segerhorn
furir

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att sättningen vid landningen varit något för hög samt att farten varit i högsta laget, varför fpl studsat ett par tre gånger.

Malmslätt den 24/5 1943
T. Björkman
. Förhörsledare
G. Guander
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Skadan har föranletts av felbedömning. Då föraren emellertid icke göras ansvaring härför på grund av sin ovan vid fpltypen, vidkännes kronan reparationskostnaderna.

Malmslätt den 16/6 1943
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan

Haveri 1943-07-23. Ground-loop vid landning F 3. Märkning 3-2
Motor: My XXIV nr 720
Besättningen ff aspirant Stig Öhman, fs löjtnant B L F H:son Falk oskadad
Orsak till haveri: Ground loop efter normal sättning. Sporrlåsning ej införd.
Skador flygplan: Höger vinge med klaffar, landställsben, fällstöttor, hjulställskåpa skadade. Mindre skador å mittvinge, höger sida.
Beräknad reparationskostnad 19.000:- kr

Till CVM för liten översyn.
Påbörjad 1944-02-05.
Klar 1944-05-08

Haveri 1944-08-18
Motor: My XXIV nr 717
Ff sergeant Kahlin oskadad
Orsak till haveri: Hård sättning vid landningen.
Skador flygplan: Gaffellänken mellan sporrstötdämparen och sporrvaggan brusten. Stjärtkon och spinnfena deform.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr

Överlämnat till F 2 1945-02-26
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-03-08 vid F 2, Hägernäs. Märkning 2-34
Motor: My XXIV nr 717
Ff flyging B Å Hansson lindrig hjärnskakning
Orsak till haveri: Under utkörning till start brast isen under fpl.
Skador flygplan: Totalhaveri å landningsstället. Smärre skador å fplkroppens undersida. Propellerbladen deformerade.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Nödlandning 1945-08-16. Märkning 2-34
Motor: My XXIV nr 795
Besättningen ff kadett Hansson, fs löjtnant Ståhl oskadad
Orsak till nödlandning: Urblåst tändstift

Till CVV; liten översyn.
Påbörjad 1947-11-18 (?).
Klar 1948-06-18
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 779 tim. Antal flygningar 1044 st.